Supportpagina van Yoron

Handleidingen

Het is goed om te weten dat onze klanten in juridisch opzicht zélf verantwoordelijk zijn voor alle content op de website. Yoron ziet het als haar taak om iedere klant hierbij te helpen en te ondersteunen. Yoron draagt zorg voor de publicatie van de algemene product-informatie over de verschillende financiële producten en diensten.

Voor de bedrijfsgerelateerde informatie die op de website moet/kan worden geplaatst stelt Yoron onderstaande checklist aan haar klanten beschikbaar.

Algemeen

  • plaatsing NAW-gegevens
  • plaatsing aansluitnummers AFM, Kifid, KvK
  • plaatsing logo's lidmaatschappen (plaatsing logo AFM is overigens verboden)
  • plaatsing DvD's 
  • plaatsing Dienstenwijzer
  • plaatsing Algemene voorwaarden en /of andere documenten
  • plaatsing Beloningsbeleid 
  • privacy verklaring (Yoron stelt een een algemene verklaring beschikbaar)
  • cookieverklaring (Yoron hanteert géén cookie verklaring op de websites)
  • disclaimer (Yoron stelt een algemene disclaimer beschikbaar)
  • Klachtenregeling (Yoron stelt een algemeen klantenformulier ter beschikking)

Yoron is enkel verantwoordelijk voor het correct publiceren van de aangeleverde bedrijfsinformatie. De aangeleverde informatie wordt niet gecontroleerd. Ook de inhoud van de aangeleverde documenten als de DvD's, Dienstenwijzer etc. wordt door Yoron niet gecontroleerd.

Consumptief krediet

Bij consumptief krediet plaatst Yoron de kredietwaarschuwing. Yoron gaat er van uit dat de kredietaanbieder zorg draagt voor de Krediettabel en het ESIC formulier via de betreffende hyperlink/afsluitmodule op de website van onze klanten.

Execution only

Bij execution only wordt door Yoron geen Kennis- en ervaringstoets op de website geplaatst. Yoron gaat er van uit dat de aanbieder van het betreffende product daar zorg voor draagt middels de betreffende hyperlink/afsluitmodule op de website.

Verkoop op afstand

Afsluitmodules kunnen door Yoron op verzoek van de klant op diens website worden geplaatst. Yoron gaat er van uit dat deze afsluitmodules voldoen aan alle richtlijnen/normen conform de Wft.

Vergelijkingen

De ASSU Vergelijkers voldoen aan alle te stellen eisen. Op de 'reguliere' ASSU Websites worden geen vergelijkers geplaatst.

Bronnen

https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/informatieverstrekking/kredietwaarschuwing-iv 

https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/doelgroepen/adviseurs-bemiddelaars/bedrijfsvoering/beheerst-beloningsbeleid 

https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/dienstverlening-op-maat

https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/onderwerpen/online-dienstverlening

 

 

 

De setting van de lokale DNS kan wel eens de oorzaak zijn van het feit dat een 'oude' website wordt getoond. Het leegmaken van de DNS kan wellicht soelaas bieden:

  • bij Start tik je in het zoekvenster: cmd
  • tik dan in: ipconfig /flushdns
  • kijk nu of de 'oude' website nog wordt getoond.

 

Aan te vinken beschikbare formulieren in Finconnect voor knop A.I. Automatisering en ASSUportal (EDV)


ID 10
1D 13
1D 14
1D 28
ID 31
ID 32
ID 34
ID 439
ID 454
ID 456
ID 457
ID 458
ID 459
ID 591
ID 593
ID 740

IMAP

Maak je gebruik van een e-mailprogramma zoals Outlook? Of gebruik je je e-mail ook op je mobiel? Dan wijzigen voor jou de IMAP instellingen:

  • Server voor inkomende e-mail: mail008.jamilo.nl
  • Beveiligde verbinding over SSL:
    Hier kies je voor JA of SSL/TLS
  • Poort inkomende e-mail:
    Voor IMAP: 993 
    NB: De meeste e-mailprogramma's passen automatisch de poort aan als je kiest voor een beveiligde verbinding
  • Server voor uitgaande e-mail: mail008.jamilo.nl 
  • Beveiligde verbinding over SSL:
    Hier kies je voor JA of SSL/TLS
  • Poort uikomende e-mail:
    Kies hier voor poort 587 

Je kunt je mail ook via webmail beheren.

Ga naar je webmail

 

Hoe wijzig je de instellingen?

Hoe je IMAP instellingen wijzigt, hangt af van het programma dat je gebruikt. Hieronder hebben wij voor de meest voorkomende programma's een link naar een uitleg geplaatst. Vraag eventueel je systeembeheerder om je te helpen.

 

E-mail instellen in OutlookE-mail instellen op Iphone-toestelE-mail instellen op Android-toestelMail tester

 

Het kan voorkomen dat wij je domeinnaambeheerder verzoeken om voor een of meerdere applicaties de cursief aangegeven tekst op te nemen in het het SPF-record:

- voor ASSU (schade-) formulieren (Finconnect): include:mailgun.org

- voor Factuursturen: include:factuursturen.nl

- voor Mailchimp: include:servers.mcsv.net

 

Onderstaand geven we je een meer technische uitleg.

SPF-records, waarom zijn ze er?

E-mail is een ontzettend handig en snel communicatiemiddel via internet.

Helaas is het heel eenvoudig om berichten namens een ander e-mailadres te versturen. Zo kan er met minimale kennis e-mail verzonden worden namens bijvoorbeeld bill@microsoft.nl, waardoor het lijkt alsof de ontvanger een e-mailbericht krijgt van de oude baas van Microsoft.

Dit vervalsen van een e-mailadres is mogelijk doordat het e-mailprotocol niet standaard controleert of degene die de e-mail verzendt, dat wel namens dat domein mag doen. Om toch een controle in te bouwen, kun je SPF-records gebruiken. Hier lees je wat dat zijn, uit welke onderdelen ze bestaan en hoe je ze gebruikt.

Wat is een SPF-record?

SPF staat voor Sender Policy Framework. In een SPF-record wordt omschreven welke servers namens de domeinnaam e-mail mogen verzenden. Een ontvangende server kan onder andere op basis van het SPF-record besluiten om een e-mail door te laten, te markeren als onveilig of helemaal te weigeren.

SPF-records, hoe maak ik die?

Je kunt een SPF-record met de bovenstaande onderdelen samenstellen. Ook zijn er verschillende websites waarmee je een SPF-record kunt genereren, bijvoorbeeld www.spfwizard.net. Door een aantal gegevens in te vullen, genereer je hier een correct SPF-record.

SPF-record onderdelen uitleg

Een SPF-record bestaat uit verschillende onderdelen. Ieder onderdeel heeft een eigen functie:

v=spf1 - Hiermee wordt gedefinieerd dat het record een SPF is. Hier begint een SPF-record altijd mee.

a - Hiermee wordt gedefinieerd dat de mail mag worden verzonden vanaf alle A-records in de DNS.

mx - Hiermee wordt gedefinieerd dat de mail mag worden verzonden vanaf de servers die zijn ingesteld als ontvangende server.

a:domein.nl - Hiermee wordt gedefinieerd dat de e-mail door de server achter het A-record van ‘domein.nl’ mag worden verzonden.

mx:domein.nl - Hiermee wordt gedefinieerd dat de e-mail door de server achter het MX-record van ‘domein.nl’ mag worden verzonden.

ip4:87.250.154.255 - Hiermee wordt gedefinieerd dat de e-mail door de server achter het IPv4-adres ‘87.250.154.255’ mag worden verzonden.

include:domein.nl - Hiermee wordt gedefinieerd dat het SPF-record van ‘domein.nl’ moet worden gebruikt bij de eigen domeinnaam.

Aan het einde van het record kun je aangeven of er een SOFTFAIL of een DENY moet worden ingesteld.

~all - Softfail. Als een e-mailbericht wordt verzonden door een host of IP die niet in de SPF-record staat, dan wordt het bericht toch doorgelaten, maar kan het wel gemarkeerd worden.

-all - Deny. Als een e-mailbericht wordt verzonden door een host of IP die niet in de SPF-record staat, dan wordt het door de ontvangende server geweigerd.

Een SPF-record kan er uiteindelijk als volgt uit komen te zien: “v=spf1 mx a ip4:87.250.154.255 ~all”.

SPF-record in de DNS zetten

Zodra je een SPF-record hebt gemaakt, moet je deze in de DNS zetten. Maak in het DNS-overzicht van de domeinnaam een nieuw TXT-record aan. In het invulveld links vul je de hostnaam in waarvoor het SPF-record actief moet worden. Dit is meestal de domeinnaam zelf, en die hoeft dan niet ingevuld te worden. In het invulveld rechts vul je het volledige SPF-record in: van ‘v=spf1’ tot en met ‘all’, zonder aanhalingstekens.

Komt de e-mail met een juist SPF-record nu altijd goed aan?

Nee. Een SPF-record draagt bij aan de juiste aflevering van een e-mailbericht, maar er zijn talloze factoren die ervoor zorgen dat een e-mail alsnog als spam tegengehouden kan worden.

Download hier de handleiding van de Makelaardijmodule: Handleiding

Hieronder staat het actuele overzicht van de ASSU Rekenmodules van YORON.

Klik op de link van de module waarvoor u belangstelling heeft. Vervolgens ziet u op uw scherm een aanvraagformulier. Vul het formulier volledig in. De output van een module wordt verzonden naar het e-mailadres wat u in het aanvraagformulier invult. Nadat het formulier is verzonden ontvangt u een link in uw e-mailbox met informatie over de wijze waarop u de module kunt implementeren op uw website.

LET OP: maakt u gebruik van de ASSU Website van YORON, dan hoeft u niets te doen. Implementatie wordt dan door YORON gratis uitgevoerd.

 

 

TIP: weet u niet of de module iets voor u is? Vraag hem gewoon aan. U kunt de module gewoon testen vóórdat u deze op uw website implementeert.

 

Zodra je bericht hebt gekregen dat de ASSU Verzekeringskaart is geactiveerd kun je de diverse opties zelf inregelen.

Handleiding Verzekeringskaart

Wat is het wachtwoord van een bestaand e-mailaccount?

De hosting van een pop3 account is ondergebracht bij Jamilo. Jamilo heeft een applicatie (controlepanel Jamilo) waarin je het weachtwoord kunt terugvinden.

Ga naar http://cp.jamilo.nl

- login met de bekende gegevens

- tik rechtsboven de betreffende domeinnaam (gedeeltelijk) in

- klik op de button Space Statistics

- klik in de rechterkolom op View Space Summary en je krijgt een scherm met alle Mail Accounts

 

Hoe wijzig ik het wachtwoord van een bestaand e-mailaccount?

Ga naar http://cp.jamilo.nl

- login met de bekende gegevens

- tik rechtsboven de betreffende domeinnaam (gedeeltelijk) in

- klik op de button Accounts (onder POP3/IMAP Email)

- klik op het betreffende e-mailaccount

- Vul het nieuwe WW in - vul het veld 'Confirm' - Zert Mailbox Size op nul (0) - vink vak je aan 'Change Password'

- klik op button SAVE

 

Om je domeinnaam te koppelen aan onze webserver dien je hiervoor DNS records in te stellen. DNS records zijn essentieel voor de bereikbaarheid van je domeinnaam. De records die in de DNS moeten worden gewijzigd staan hieronder in de tabel weergegeven.

 

Wijzigingen in de DNS van een website met Single Page omgeving

​Type

​Naam

​Waarde

​TTL

​A

​31.3.97.26

​1 uur

​CNAME

​*

​sp.yoron.nl

​1 uur

​CNAME

​www

​sp.yoron.nl

​1 uur

​AAAA

​          

2a02:348:6f:611a::1

​1 uur

 

 

Ter info:

Via een controlepaneel kan je de volgende records aanmaken:

  • A: Voor het koppelen van een IPv4 adres aan het (sub)domein.
  • AAAA: Voor het koppelen van een IPv6 adres aan het (sub)domein.
    Deze heeft voorrang op het A record.
  • CNAME: Voor het koppelen van een ander (sub)domein aan het (sub)domein.
  • MX: Voor het afleveren van de mail aan een mailserver voor het (sub)domein.
  • NS: Voor het instellen van een nameserver voor het (sub)domein.
  • TXT: Van origine voor het toevoegen van leesbare tekst in DNS records. Tegenwoordig gebruikt voor allerlei zaken zoals SPF.
  • SRV: Voor het specificeren van een locatie van een service op het (sub)domein.

Een record in de DNS instellingen bestaat uit de volgende waardes:

  • Naam: Hier geef je aan voor welk subdomein het record is, bijv “www” voor www.uwdomeinnaam.nl. Een subdomein is het gedeelte van het adres dat voor je domeinnaam staat, bijvoorbeeld subdomein.uwdomeinnaam.nl.
    Let op: Dit kan ook ‘@’ voor de kale domeinnaam (uwdomeinnaam.nl) zijn of ‘*” als wildcard. Een wildcard geldt voor alle subdomeinen die geen specifiek DNS record hebben in je instellingen.
  • TTL: Hier geef je aan hoe lang het record in de cache mag blijven staan.
  • Type: Hier geef je het soort record aan. (bijv. A, AAAA, CNAME, enz)
  • Waarde: Hier geef je de waarde van een record in, afhankelijk van het Type.

Testen: https://mxtoolbox.com/

Op https://secure.assuportal.nl/finconnect/ staat een demo. Ingeregeld door Rob van der Zwan.

Yoron kan hierop inloggen. Inlogcodes in Password Manager.

 

Hoe maak je gebruik van de digitale formulieren?

In deze omgeving is 1 testrelatie aangemaakt. Als je bij RELATIES > de relatie "Roepers" opent, zie je boven in de balk een knop "Exporteer naar Finconnect". Klik hier op, selecteer evt. een persoon, contract of schade, en klik op Opslaan.

Vervolgens wordt de API van Finconnect geopend in een nieuw venster.

Handleiding

 

Nb. let op dat als je bij Finconnect een mailadres invult en het formulier verzendt, er ook daadwerkelijk naar dat emailadres wordt gemaild; gebruik bij het testen van deze koppeling dus alleen je eigen mailadressen.

Op https://secure.assuportal.nl/edvdemo/ staat een tweede demo. Ingeregeld door Arjen Oeben Holla.

Deze is gebouwd t.b.v. een demo voor klanten van EDV.

 

Welke instellingen in AssuPortal moeten worden doorgevoerd?

In AssuPortal kun je de instellingen wijzigen:

- klik op de blauwe button Info

- kies voor 'instellingen systeem'

- klik in de balk op 'Koppelingen'

- scroll naar beneden totdat je bij de instellingen van FinConnect komt.

  • veld 1: FinConnect URL = https://app.finconnect.nl/remote-input/
  • veld 2: Gebruikersnummer = Agent ID van Finconnect (wordt geleverd door Yoron)
  • veld 3: toegangscode = Hashcode van Finconnect (wordt geleverd door Yoron)

 

 

 

ALTIJD DOEN (de administratie):

  1. Klant aanmaken in Beheerpaneel 
  2. Abonnement koppelen aan klant
    • Krijgt de klant een (Umbraco) website?
      • JA? maak keuze tussen Assu Website
      • NEE? 
        • Krijgt de klant GEEN website maar wel e-mail?
          • JA?Kies ASSU Website Standaard
          • NEE? Kies ASSU Domeinnaam

Wat te doen als klant een website krijgt?

  1. Als allereerst: regel de administratie (zie vorig onderdeel)!!!
  2. Zorg dat de DNS-records van de domeinnamen naar sp.yoron.nl wijzen (dit is afhankelijk van welke (sub)domeinen er naar de website gaan wijzen)
  3. Maak een website aan in Umbraco
  4. Heeft de klant meerdere domeinnamen?
    • JA? In Umbraco: Zet het hoofddomein in de hostnames van de websitenode en voeg alle overige domeinnamen toe aan "DomainAliases" op het tabblad "Instellingen".
    • NEE? In Umbraco: Zet het domein in de hostnames van de websitenode
  5. Mail ons dat er een SSL-certificaat aangevraagd moet worden

 

Wat te doen als een klant e-mail via ons krijgt?

  1. Zorg eerst dat de administratie op orde is (zie kopje ALTIJD DOEN)!!
  2. Geef aan ons door dat Virclean aangezet moet worden.
  3. Ga naar websitepanel en log in
  4. Kies "All customers"
  5. Controleer of de klant reeds bestaat (door te zoeken op de klantnaam)
    • Bestaat de klant?
      • Klik dan op de klant en controleer of er een hostingspace aanwezig is (als dit er niet is staat er This account has just been created and doesn't have Hosting Spaces)
        • Bestaat hosting space NIET? Druk dan op de knop "Create Hosting Space" en kies Yoron CMS Website. VINK "SEND SPACE SUMMARY LETTER" en "CREATE SPACE RESOURCES" uit.
    • Bestaat de klant nog niet?
      • Klik dan op "Create user" of "Create customer".
      • Vul de velden in die gevraagd worden
  6. Maak een system Domain aan (op aanraden van Johan per mail 25-03-2020)
  7. Maak de e-mailadressen aan

Belangrijk: gaat een klant weg (met zijn mail of helemaal)? Laat ons dan even weten dat Virclean weer uit mag.

Op het Digitaal Klantenportaal staan veel tools die je kunt gebruiken bij de verschillende kantoorprocessen:

1. Digitale schadeformulieren

  • In het portaal klik je op de button Schadeformulieren. 
  • Er volgt een scherm met daarop de buttons naar een overzicht van schadeformulieren voor respectievelijk particulieren en bedrijven.
  • Als je nu met je muis over een van de formulieren gaat licht deze groen op en linksonder op je scherm zie je de betreffende URL van dit formulier.
  • Ieder formulier heeft een eigen unieke URL die is gekoppeld aan jouw kantoor.
  • Sta je met je muis op een van de formulieren, dan kun je met de rechtermuisknop 'linkadres kopiëren'.
  • De gekopieerde URL plak je in een e-mail naar je klant toe die een schade heeft gemeld. 

2a. Digitale meldings- & mutatieformulieren

  • In het portaal klik je op de button (overige) formulieren.
  • Er volgt een scherm met een overzicht.
  • Keuze voor een formulier
  • Knip & Plak de URL in je e-mailbericht naar je klant toe

2b. Digitale Update- en Enquêteformulieren

Deze formulieren zijn erg handig om aan je zorgplicht te voldoen. Zo kun je met slechts enkele vragen nagaan of het zinvol is om met de klant in overleg te gaan over zijn waarschijnlijk te hoge premie op zijn ORV, of over zijn aflosvrije hypotheek nu zijn pensioendatum nadert. 

3. Verzekeringskaarten

  • Als je op deze button klikt, wordt je doorgestuurd naar de eigen website met daarop alle info.
  • Een hier vind je een handleiding.

4. SafeDownload

  • Klik op de button en je wordt doorgezet naar een eigen webpagina met daarop alle info.
  • SafeDownload is een manie om 100% veilig bestanden met privacy-gevoelige informatie te versturen naar je klanten.
  • Het is ook een 100% veilige tool om je klanten in staat te stellen privacy-gevoelige bestanden naar je kantoor te sturen!
  • Klik hier op een speciale handleiding!

 

Via het Digitaal Klantenportaal kun je de ook de WebApp benaderen. Maar uiteraard zou je dat via je smartphone moeten doen:

  • Boven in de menubalk zie je het menu-item WebApp of App staan.
  • Klik er op en er verschijnt een scherm met de buttons die op de WebApp zijn voorgeprogrammeerd.
  • De URL waarop je de WebApp rechtstreeks kunt benaderen is www.domeinnaam.nl/app
  • Als je met je smartphone naar het digitaal portaal surft krijg je direct de mogelijkheid om de WebApp te plaatsen op het begin- of startscherm van je mobiel. Dat geldt dus ook voor de relaties van je kantoor.
  • Het is dus niet meer nodig om de ingewikkelde weg via de AppStores van Apple of GooglePlay te bewandelen. Het downloaden van de WebApp is dus veel eenvoudiger geworden én je bespaart je kantoor ook nog eens geld omdat je geen kantooraccount bij Apple hoeft af te nemen.
  • Buttons kun je laten verwijderen, een andere functie geven of bij laten plaatsen, in principe is alles mogelijk.

 

Instellen account:

  • Login bij https://app.uptmz.com 
  • Ga naar "Tools & Settings"
  • Klik op "User" 
  • Klik op "Add"
  • Vul het desbetreffende e-mail adres in
  • Klik op "Add Role"
  • Kies voor "Project_owner"
  • Klik op "Save"

 

Nu wordt er een e-mail gestuurd naar het desbetreffende e-mail adres. Zij kunnen dan een wachtwoord aanmaken om in te loggen.

Domeinnamen

'Ik kreeg vanmorgen een telefoontje van bijvoorbeeld Webs Nederland. De persoon vertelde mij dat iemand een sterk op mijn domeinnaam lijkende domein had geprobeerd te registreren, met daarin ook mijn handelsnaam. Uiteraard zit ik daar niet op te wachten, alleen vraag ik me af hoe serieus ik dit telefoontje moet nemen?

De persoon vertelde dat Webs Nederland een bedrijf is dat nieuwe domeinregistraties checkt op sterk gelijkende reeds geregistreerde domeinnamen. Hij kon de aanvraag voor 16 euro p.j. tegenhouden en de betreffende domeinnaam op onze naam zetten.'

Bel of mail met YORON om er zeker van te zijn dat je niet te maken hebt met een kaper!

Het probleem: uw naam is 'janssen' en u heeft het domein www.janssen.nl vastgelegd. Iemand wil nu www.janssen.com vastleggen en deze aan u verkopen voor veel geld.

Cybersquatting is het registreren van een domeinnaam die identiek of gelijkaardig is aan een merk, handelsnaam, familienaam of elke andere benaming die iemand anders toebehoort, zonder zelf een legitiem recht of belang op deze benaming te hebben en met als doel schade toe te brengen aan een derde of er onrechtmatig voordeel uit te halen.

Cybersquatting komt dus neer op het onrechtmatig registreren van een domeinnaam. Dit veronderstelt dat de registratie te kwader trouw was.

De volgende handelingen kunnen tot bewijs dienen van een registratie te kwader trouw : het voor veel geld te koop aanbieden van een domeinnaam aan de houder van een merk of handelsnaam of aan een concurrent van hen; de poging om Internet gebruikers met winstoogmerk naar de eigen website te lokken; het registreren van de domeinnaam om de houder van het merk of van de handelsnaam te verhinderen hem te gebruiken als domeinnaam, wanneer deze daad kadert in een gewoontegedrag van de houder van de domeinnaam; het registreren van een domeinnaam met als doel de handel van een concurrent te verstoren.

Domeinnamen met potentieel grote economische waarde hebben in het verleden aanleiding gegeven tot een ware speculatiegolf. De belangrijkste slachtoffers hiervan zijn grote ondernemingen (waarvan het merk, de vennootschapsnaam of de handelsnaam worden weggekaapt) en politieke of culturele persoonlijkheden (waarvan de naam wordt gebruikt).

Cybersquatting is dan het registreren van dergelijke domeinnamen met als doel ze nadien duur te verkopen aan de betrokken personen of ondernemingen.

Zo werd bijvoorbeeld ‘belgacom.be’ geregistreerd door iemand die geen enkele band had met het bedrijf Belgacom en die nadien probeerde de domeinnaam tegen een buitensporige prijs te verkopen.

Het probleem: uw naam is 'janssen' en u heeft het domein www.janssen.nl vastgelegd. Iemand wil nu www.janssen.com vastleggen en deze voor eigen gewin misbruiken.

Typosquatting is een vorm van misbruik van het internet gebaseerd op het feit dat mensen zich weleens vergissen bij het intypen van een websiteadres. De typosquatter zet een website op, waarvan het adres (domeinnaam) slechts heel weinig verschilt van het adres van een populaire website. Alle internetgebruikers die dezelfde typefout of vergissing maken, komen terecht op de website van de typosquatter.

Het woord typosquatting is Engels, en komt van typo (typefout) en squatting (zonder toestemming van rechthebbende land of woonruimte in bezit nemen, kraken).

Doeleinden

Typosquatting wordt gebruikt om de populariteit van een bonafide website te misbruiken om bezoekers te trekken. Typosquatting kan voor de volgende doeleinden worden gebruikt:

  • Vaak wordt het gebruikt om bezoekers te trekken naar een pornosite of online casino om daar geld mee te verdienen.
  • Soms wordt typosquatting gebruikt om bezoekers van een concurrent te lokken, bijvoorbeeld naar een zoekmachine, veilingsite of een webwinkel.
  • Soms wordt typosquatting gebruikt om mensen toegangscodes of creditcard-gegevens te ontfutselen. Dan wordt de website van een populaire website van een bank of internetwinkel nagebootst. Bezoekers die een typefout maken en op de foute website terechtkomen, worden ertoe gebracht om daar hun wachtwoord of credit-cardgegevens op te geven. Dit is het zogenaamde phishing.
  • Soms worden de valse internetadressen gebruikt om computervirussen, adware, spyware en dergelijke te verspreiden.
  • Soms gaat het om een satirische site, waar de organisatie van de originele website of een persoon bespot worden.

Methoden

Bij het intypen van internetadressen worden allerlei vergissingen gemaakt. Daarbij kan het gaan om:

  • typische typefouten: het overslaan of verwisselen van letters
  • vergissingen in de naamgeving van de website: bijvoorbeeld een streepje of punt te veel of te weinig; gebruik van een afkorting in plaats van de volledige naam.
  • een ander top level domain (.com, .org, .tv, .eu en dergelijke).

Als je het internetnieuws een beetje in de gaten houdt dan zul je regelmatig berichten tegenkomen over gekaapte domeinnamen. Het overkomt de beste families. Van premier Balkenende tot de Oranjes. Gelukkig is er een aantal dingen die je kunt doen om domeinnaamleed te voorkomen. Deze punten behandelen we in dit artikel.

Voordat je een domeinnaam registreert

De belangrijkste periode waarin je domeinnaamleed kunt voorkomen is de tijd voordat je de domeinnaam registreert. Het is van het grootste belang om dan al na te gaan denken over domeinnaamkapingen. Door domeinnamen preventief te registreren, voorkom je dat een domeinnaamkaper er later mee aan de haal gaat.

Variaties op de domeinnaam

Als je een bepaalde domeinnaam op het oog hebt dan is het verstandig om na te gaan welke variaties op die domeinnaam interessant zouden kunnen zijn voor domeinnaamkapers.

Denk daarbij aan de enkelvouds- of meervoudsvorm van de domeinnaam en aan domeinnamen met streepjes (dashes -) tussen de woorden in de naam. Voor woorden die vaak fout gespeld worden kun je ook uit voorzorg de fout gespelde domeinnamen registreren. Dit alles lijkt misschien overdreven, maar bedenk wel dat een .nl-domeinnaam maar erg weinig kost. Zeker voor bedrijven en merknaamhouders is het een kleine moeite om ook de belangrijkste variaties op de door hen beoogde domeinnaam vast te leggen. Een juridische procedure om een domeinnaam terug te krijgen van een domeinkaper zal vele malen duurder zijn.

Andere extensies

Naast het registreren van variaties op de domeinnaam is het ook belangrijk om naar verschillende extensies te kijken. Kijk bijvoorbeeld of het verstandig is om naast het .nl-domein ook de .com-domeinnaam te registreren. .com is hierbij de belangrijkste extensie. Daarnaast zijn .be (België), .net en .org wellicht interessant.

Gegevens vastleggen

Zorg ervoor dat je precies weet wanneer je domeinnamen aflopen, zodat je ze op tijd kunt verlengen bij je domeinnaamregistrant. De meeste domeinnaamregistranten zullen zelf contact met je opnemen, maar vertrouw daar niet blind op. Zorg er ook voor dat je weet wie je moet contacteren in verband met de verlenging van de domeinnaam.

Nadat je de domeinnaam geregistreerd hebt

Het is cruciaal dat je ervoor zorgt dat de contactinformatie die je hebt opgegeven bij de registratie van je domeinnaam klopt. Geef wijzigingen in deze informatie altijd zo spoedig mogelijk door.

Denk daarbij aan je naam- en adresgegevens, maar zeker ook aan je e-mailadres! Bij sommige registranten is het zo dat je een e-mail toegestuurd krijgt als een domeinnaam bijna afloopt. Je moet dan de domeinnaam verlengen om er gebruik van te kunnen blijven maken. Ontvang je die e-mail niet doordat je e-mailadres dat in de contactgegevens vermeld staat niet (meer) bestaat of niet klopt dan loop je het gevaar dat de domeinnaam ongemerkt afloopt en een domeinnaamkaper er snel mee vandoor gaat. Er zijn zelfs speciale diensten die kapers waarschuwen op het moment dat een door hen gewenste domeinnaam expireert.

Het is in het verleden vaak gebeurd dat een succesvolle site haar domeinnaam kwijt raakte door onoplettendheid van de domeinnaamhouder op dit punt. Vaak zit er dan niets anders op dan een nieuwe domeinnaam te bedenken en registreren en daarmee verder te gaan. Je kunt je voorstellen dat dit een grote daling in de bezoekersaantallen zal opleveren. Dit is dan ook het meest rampzalige scenario.

Tot slot

Door de stappen te volgen die in dit artikel genoemd zijn, kun je het risico op domeinnaamkapingen flink beperken. Het is meestal onachtzaamheid van de domeinnaamhouder die een domeinnaamkaping mogelijk maakt. Het is een kwestie van professionaliteit om even de moeite te nemen om over domeinnaamkapingen na te denken voordat ze daadwerkelijk plaatsvinden. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

AVG

Noodzakelijke medische gegevens
Medische gegevens zijn gegevens van gevoelige aard waarvoor strenge wettelijke eisen gelden. Als werkgever mag in u het kader van uw loondoorbetalingsverplichting en voor de re-integratie een beperkt aantal noodzakelijke medische gegevens verwerken van uw zieke werknemers. Zo mag u onder meer vragen naar de verwachte duur van het verzuim, maar mag u niet vragen naar de aard en oorzaak van de ziekte. Hieronder treft u een overzicht van gegevens die u wel en niet mag vragen en wel en niet mag opslaan.

Welke gegevens mag u als werkgever vragen?
Bij ziekmelding mag u als werkgever de volgende informatie aan de werknemer vragen:

  • het telefoonnummer en (verpleeg)adres;
  • de vermoedelijke duur van het verzuim;
  • de lopende afspraken en werkzaamheden;
  • of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (niet onder welke);
  • of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval;
  • of er sprake is van een verkeersongeval met regresmogelijkheid.

Welke gegevens mag u als werkgever opslaan?
Gegevens die door de bedrijfsarts of arbodienst aan u als werkgever mogen worden gecommuniceerd en derhalve door u mogen worden verwerkt zijn:

  • De werkzaamheden waartoe de werknemer nog wel of niet meer in staat is (functionele beperkingen, restmogelijkheden en implicaties voor het soort arbeid dat de werknemer nog kan verrichten), beoordeeld en teruggekoppeld door de arbodienst/bedrijfsarts.
  • De verwachte duur van het verzuim.
  • De mate waarin de werknemer arbeidsongeschikt is (gebaseerd op functionele beperkingen, restmogelijkheden en implicaties voor het soort arbeid dat de werknemer nog kan verrichten) door de arbodienst/bedrijfsarts beoordeeld en teruggekoppeld.
  • De eventuele aanpassingen of werkvoorzieningen die de werkgever in het kader van de re-integratie moet treffen.

Welke gegevens mag u als werkgever niet vragen of opslaan?
Alle overige (sociaal) medische gegevens zijn voor u als werkgever niet noodzakelijk in het kader van de loondoorbetalingsverplichting noch in het kader van de begeleiding en/of re-integratie van de werknemer en vallen derhalve onder het medisch beroepsgeheim. Dit betreffen de volgende gegevens:

  • Diagnoses, naam ziekte, specifieke klachten of pijnaanduidingen.
  • Eigen subjectieve waarnemingen, zowel over geestelijke als lichamelijke gezondheidstoestand.
  • Gegevens over therapieën, afspraken met artsen, fysiotherapeuten, psychologen, en dergelijke.
  • Overige situationele problemen zoals: relatieproblemen, problemen uit het verleden, verhuizing, overlijden partner, scheiding, en dergelijke.

Als werkgever mag u ook gegevens over de aard en oorzaak van de ziekte die vrijwillig door de werknemer zijn verstrekt, niet opslaan. Slechts in uitzonderlijke situaties mag u als werkgever informatie die vrijwillig door de werknemer is verstrekt opnemen in het personeelsdossier. Een belangrijk criterium hierbij is of er een noodzaak is om deze gegevens op te slaan.

Bron: Ophrys

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) legt meer verantwoordelijkheid bij u als organisatie om aan te tonen dat u aan de privacyregels voldoet. Door te voldoen aan uw verantwoordingsplicht (accountability) levert u een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het grondrecht van mensen op privacy.
De nieuwe regels dwingen u om goed na te denken over hoe uw organisatie persoonsgegevens verwerkt en beschermt.

Wat houdt de verantwoordingsplicht in?
De verantwoordingsplicht houdt in dat u aan moet kunnen tonen dat uw verwerkingen aan de regels van de AVG voldoen. U moet bijvoorbeeld kunnen aantonen dat een verwerking aan de belangrijkste beginselen van verwerking voldoet, zoals:

  • Rechtmatigheid
  • Transparantie
  • Doelbinding
  • Juistheid

Ook moet u kunnen laten zien dat u de juiste technische en organisatorische maatregelen hebt genomen om de persoonsgegevens te beschermen.
U bent verplicht verantwoording af te leggen over uw gegevensverwerkingen wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens daar om vraagt. Zorg daarom dat u aan uw verantwoordingsplicht voldoet vanaf 25 mei 2018.

Wat moet u doen?
Breng uw gegevensverwerkingen in kaart. Documenteer welke persoonsgegevens u verwerkt, met welk doel u dit doet, waar deze gegevens vandaan komen en met wie u ze deelt. Dit noemt men een verwerkingsregister. Het bijhouden van een verwerkingsregister is onderdeel van de verantwoordingsplicht. U kunt het verwerkingsregister ook nodig hebben als betrokkenen hun privacyrechten uitoefenen. Als zij u vragen hun gegevens te corrigeren of verwijderen moet u dit doorgeven aan de organisaties waarmee u de desbetreffende gegevens heeft gedeeld.

Wat moet er in het verwerkingsregister staan?
Het verwerkingsregister bevat informatie over de persoonsgegevens die u verwerkt. U mag zelf weten hoe u het register opstelt. Wel schrijft de AVG voor welke informatie u als verantwoordelijke of verwerker in het register moet zetten. Als de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) daar om vraagt, moet u het register direct kunnen laten zien.

Bent u verwerkingsverantwoordelijke? Dan moet u de volgende informatie in het register opnemen:

  • De naam en contactgegevens van:
    * Uw organisatie, of de vertegenwoordiger van uw organisatie.
    * Eventuele andere organisaties met wie u gezamenlijk de doelen en middelen van de verwerking heeft vastgesteld.
    * De Functionaris voor de gegevensbescherming (FG) als u die heeft aangesteld.
    * Eventuele andere internationale organisaties waar u persoonsgegevens mee deelt.
  • De doelen waarvoor u de persoonsgegevens verwerkt. Bijvoorbeeld voor de werving en selectie van personeel, het bezorgen van producten of directe marketing.
  • Een beschrijving van de categorieën van personen van wie u gegevens verwerkt. Bijvoorbeeld uitkeringsgerechtigden, klanten of patiënten.
  • Een beschrijving van de categorieën van persoonsgegevens. Zoals het BSN, NAW-gegevens, telefoonnummers, camerabeelden of IP-adressen.
  • De datum waarop u de gegevens moet wissen (als dat bekend is).
  • De categorieën van ontvangers aan wie u persoonsgegevens verstrekt.
  • Deelt u de gegevens met een land of internationale organisatie buiten de EU? Dan moet u dit aangeven in het register.
  • Een algemene beschrijving van de technische en organisatorische maatregelen die u heeft genomen om persoonsgegevens die u verwerkt te beveiligen.


Bron: Autoriteit Persoonsgegevens

Een financiële dienstverlener verwerkt persoonsgegevens. Persoonsgegevens zijn gegevens, die betrekking hebben op een identificeerbare dan wel te identificeren persoon. Denk hierbij bijvoorbeeld aan NAW-gegevens, maar ook medische en strafrechtelijke gegevens en gegevens met betrekking tot salarisadministratie.

Een financiële dienstverlener die persoonsgegevens verzamelt en het doel bepaalt voor die verzameling, is volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aan te merken als verwerkingsverantwoordelijke. Men dient dan een verwerkersovereenkomst af te sluiten.

 

Werken conform wet- en regelgeving heeft altijd onze hoogste prioriteit. Wij doen al het mogelijke op het gebied van informatiebeveiliging. Zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens is voor Yoron en haar partners een absolute vereiste!

Uiteraard voldoen we al aan de Wbp, maar door de uitbreidingen vanuit de Europese verordening zijn we onze processen aan het herzien. DPO Network ondersteunt ons hierbij en zo zorgen we ervoor dat wij eind mei ook aan de meest recente vereisten voldoen.

Verwerkersovereenkomst
Het is uw plicht, als verwerkersverantwoordelijke, om met iedere verwerker waar u mee werkt een overeenkomst te sluiten. Zo ook met de Yoron en haar partners. Binnenkort komen we met een gedigitaliseerde verwerkersovereenkomst. Met deze versie nemen wij u voor de samenwerking met Yoron het werk uit handen. Nadere informatie volgt!

Mijn omgeving
Nog vóór de intreding van de AVG zullen we een 'mijn omgeving' opleveren. Met dit klantportaal bieden wij u de mogelijkheid om uw klanten inzicht te geven in de data die u van ze bewaart. Uw klant kan gegevens inzien, daar akkoord voor geven of bezwaar tegen maken. Het klantportaal biedt veel mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en uitbreiding, maar in eerste instantie dekt het weer een groot deel van uw AVG verplichting af. Wordt vervolgd!

 

 

Buro DenO

Met de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018, moeten organisaties uit eigen beweging en op elk gewenst moment kunnen aantonen dat zij aan de privacywetgeving voldoen (‘accountability’). Alleen het mogelijke feit dat een organisatie dat niet kan aantonen, is al een overtreding op zich. In het kader van die accountability is het voor organisaties (zowel verantwoordelijken als verwerkers) verplicht een register in te richten waarin de verwerkingen van persoonsgegevens worden vastgelegd. Het register moet in schriftelijke vorm, waaronder in elektronische vorm, worden opgesteld, en moet beschikbaar kunnen worden gesteld aan de Autoriteit Persoonsgegevens, als deze daartoe verzoekt.

 

 

Als financieel dienstverlener gebruik je persoonsgegevens en/of wissel je deze uit. De belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens in Nederland zijn vastgelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP). Deze wet wordt in 2018 uitgebreid.

Wet Bescherming Persoonsgegevens
De Wet bescherming persoonsgegevens bepaalt dat je met persoonsgegevens van je klanten en werknemers zorgvuldig moet omgaan. Dat doe je onder andere door deze gegevens te beveiligen tegen verlies of diefstal. Ook moet je je klanten en werknemers informeren over wat er met hun gegevens gebeurt. In sommige gevallen moet je de gegevensverwerking melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Bewerkersovereenkomst
Als financieel dienstverlener ben jij de verantwoordelijke voor de persoonsgegevens die je ontvangt en gebruikt. Yoron B.V. levert diensten waarbinnen deze persoonsgegevens gebruikt kunnen worden en is hierdoor de bewerker. Dit betekent dat er een bewerkersovereenkomst noodzakelijk is. De bewerkersovereenkomst is de overeenkomst tussen verantwoordelijke en bewerker, waarin wordt vastgelegd hoe de bewerker met de persoonsgegevens moet omgaan. Zo heeft Yoron B.V. ook een bewerkersovereenkomst bij de partij(en) waarbij wij onze serverruimte huren. Als financieel dienstverlener zijn jullie zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van deze bewerkersovereenkomst met ons. 

Een standaard bewerkersovereenkomst hebben wij als service voor jullie beschikbaar gesteld. Deze kun je downloaden en invullen en ons ter ondertekening voorleggen.

Digitale ondertekening
Wil je ervaren hoe digitaal ondertekenen werkt? Stuur de bewerkersovereenkomst ingevuld (maar nog niet ondertekend) naar info@yoron.nl, dan nodigen wij je uit om deze digitaal te ondertekenen. Hiermee neem jij alvast een voorproefje op de functionaliteit die via de module ASSU Ondertekenen al beschikbaar is!

Procedure:

  1. download hier de bewerkersovereenkomt
  2. vul de gegevens van de Verantwoordelijke in
  3. LET OP: plaats géén handtekening
  4. stuur de Bewerkersovereenkomst naar info@yoron.nl
  5. kort daarna ontvang je in je e-mailbox een link naar de Bewerkersovereenkomst, maar nu met het verzoek om deze 'digitaal' te ondertekenen. De handtekening die je plaatst is 100% rechtsgeldig!
  6. na het plaatsen van je handtekening ontvang je het rechtsgeldig ondertekende document weer in je e-mailbox.

Correspondentie

Beëindiging internetdiensten 

 

Hierbij bevestig ik u dat alle diensten worden beëindigd per 01-01-.... 

Domeinnaam 

Ik verzoek u om aan te geven wat u met de domeinnaam wilt gaan doen: 

  • Verhuizen naar een andere provider 
  • Laten vervallen per 01-01-.... 
  • Laten registreren door Yoron ad € 24,00 per jaar 

Indien u niet aangeeft wat uw keuze is, heeft Yoron zich verplicht om de domeinnaam opnieuw te laten registreren (om te voorkomen dat deze in handen komt van domeinnaamkapers) en u te factureren. 

E-mailaccount 

Per beëindigingsdatum zal het niet meer mogelijk zijn e-mailberichten te ontvangen. De bestaande e-mailaccounts zullen worden opgeheven. 

Website 

De hosting van de website zal per beëindigingsdatum worden gestopt en zal dan niet langer zichtbaar zijn op het WWW. 

Ik vind het spijtig dat je niet langer gebruik maakt van onze diensten en wens je veel succes toe!  

Uitleg pilot iZiGO 

Achtergrond 

Yoron heeft uw kantoor alweer langere tijd als klant. Onze primaire klantenkring is de Financieel Dienstverlener. 

Een aantal klanten van Financieel Dienstverleners hebben wij op verzoek van de betreffende Financieel Dienstverlener ook mogen voorzien van een website en andere internetdiensten.   

Deze ontwikkeling heeft geleid tot de introductie van het internetlabel www.iziweb.nl. Dit internetlabel is voor u in de markt gezet. Met iZiWEB heeft uw kantoor een krachtig marketinginstrument in handen om bestaande zakelijke klanten aan uw kantoor te binden en nieuwe te werven.

Opzet 

Nu willen wij graag een pilot gaan draaien waarbij wij uw hulp inroepen.  

  • Wij willen graag een lijst van (klein) zakelijke relaties van uw kantoor
  • Per relatie wordt door ons nagegaan of hij over een website beschikt 
  • Ingeval uw relatie over geen of over een slechte website beschikt willen wij hem uit naam van uw kantoor een aanbieding doen. Voordat wij tot enige actie overgaan wordt vooraf met u overlegd!   
  • Wordt daadwerkelijk een site opgeleverd, dan zal deze worden voorzien van een pagina met logo en NAW-gegevens van uw kantoor  

Uw voordelen 

Waarom zou uw kantoor mee willen doen met deze pilot: 

  • Verbetering service verlening aan uw klanten
  • Klantbehoud 
  • Stimulans mond-tot-mond reclame 
  • Bestaande klanten een groot voordeel gunnen (tot wel € 750,00) 
  • Nieuwe klanten wellicht binnen kunnen halen door hen een website aan te bieden 

 

 

 

 

 

 

Kosten 

Geen, behoudens enige tijd in het genereren van de lijsten en deze beoordelen. 

 

 

Vertrouwelijkheid 

 

De gegevens die wij van u verkrijgen worden uiterst vertrouwelijk behandeld. Op geen enkele wijze worden gegevens aan derden verstrekt.  

 

Gegevens die wij ‘toevoegen’ (bijvoorbeeld een e-mailadres) worden u ter beschikking gesteld. Na afloop van de pilot worden ALLE gegevens vernietigd. 

 

Op deze wijze wil  Yoron testen of het initiatief www.izigo.nl door het intermediair op waarde wordt geschat. Wij hopen dat u hieraan uw medewerking wil verlenen. 

Techniek 

De website is nu gebouwd op basis van jQueryeen  JavaScript-framework voor dynamische en interactieve websites Het grote voordeel is een snellere navigatie met meer mogelijkheden. 

Lay-out 

De lay-out is feitelijk niet gewijzigd maar de website kan nu wel beter worden ingeladen op ‘breedbeeld-schermen’ en op bijvoorbeeld de iPad. 

Navigatie 

De navigatie is hetzelfde gebleven. Een belangrijke toevoeging is de zoekfunctie. Indien in het zoekveld een term wordt ingetikt wordt er een overzicht gemaakt van alle pagina`s van de website waarin de bewuste term voorkomt. 

Vormgeving 

De vormgeving blijft gebaseerd op het bedrijfslogo en bestaande huisstijl, maar kan op detail afwijken van de ‘oude’ vormgeving. 

Ik hoop dat je veel plezier beleeft aan de nieuwe website! 

Al eerder heeft u van ons een 1e herinnering, respectievelijk een 2e herinnering ontvangen. 

In verband met het uitblijven van uw (volledige) betalingen met betrekking tot de levering van onze diensten zijn wij nu genoodzaakt onze dienstverlening per direct op te schorten. 

Wij nodigen u uit om de door u verschuldigde bedragen binnen een termijn van 1 week alsnog te voldoen of met ons een betalingsregeling te treffen. Bij uitblijven van uw betaling binnen de gestelde termijn zullen wij uw non-betaling melden aan de AFM. Op de homepage van de website wordt de mededeling geplaatst dat de site a.g.v. “administratieve redenen” niet meer benaderbaar is. Tevens zal uw vordering worden overgedragen aan onze deurwaarder.  

Voor meer informatie kunt u zich wenden tot onze directeur de heer A. Oeben Holla: info@yoron.nl

ASSU Domeinnaam 

De domeinnaam dient u onder te brengen bij onze provider.  Daartoe ontvangen wij graag de verhuistoken(s).

 

ASSU Website 

  • Graag ontvangen wij uw bedrijfslogo opgrond waarvan de template van de website verder wordt vormgegeven. Gelieve het logo te sturen naar info@yoron.nl
  • De website zal in een testomgeving zichtbaar worden gemaakt. U krijgt daarvan bericht.  
  • De website wordt gekoppeld aan de domeinnaam nadat deze is overgevoerd naar onze provider 
  • Na publicatie van de website verzoeken wij u om eventuele aanvullende informatie 

ASSU E-mailaccount 

Na de koppeling ontvangt u van ons de nieuwe gebruikersgegevens voor uw e-mailadres. 

Uw opgave van de door u gewenste e-mailadressen zie ik graag tegemoet. In ieder geval ontvangt u de gegevens voor het info-account. 

 

 

ASSU Support 

Na publicatie worden alle mutaties uitgevoerd op basis van het geldende uurtarief. Alle mutaties en dergelijke kunt u sturen naar info@yoron.nl.

Betreft: onbetaald blijven van onze factuur

 

Geachte heer, mevrouw,

 

Uit onze administratie is gebleken dat u onderstaande factuur nog niet het voldaan. Uw betaling met betrekking tot

Factuurnummer: 2011

Factuurdatum: 01-01-2011

Factuurbedrag: €

 

zien wij graag tegemoet.

Hoogachtend

Afdeling Debiteurenbeheer YORON BV

 

Mocht uw betaling onze herinnering hebben gekruist, verzoeken wij u om deze als niet verzonden te beschouwen.

SO M M A T I E

Tot onze spijt heeft tot dusver, ondanks twee eerdere herinneringen, nog geen betaling plaatsgevonden op onze factuur met onderstaand factuurnummer, factuurdatum factuurbedrag. 

Factuurnummer:       

Factuurdatum:       

Factuurbedrag: 

Op alle werkzaamheden zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing. Op grond van het vorenstaande bent u thans aan ons verschuldigd:

Factuurbedrag

Administratiekosten

Wettelijke rente 8% over hoofdsom

 

Wij verzoeken, en voorzover nodig sommeren u, het totaalbedrag binnen 7 dagen na heden over te maken op onze Rabobankrekening 14.94.21.885.

Bij gebreke van dien zullen rechtsmaatregelen tegen u worden genomen. De daaraan verbonden kosten zullen u dan eveneens in rekening worden gebracht.

Tot onze spijt heeft dusver nog geen betaling plaatsgevonden op onze factuur.

Op alle werkzaamheden zijn onze Algemene Voorwaarden van toepassing.

Op grond van het vorenstaande bent u thans aan ons verschuldigd: 

Graag vragen wij je aandacht voor onderstaande punten:

 

ASSU Digitaal

De module ASSU Digitaal is uitgebreid met:

  • schadeformulieren zakelijk: meldingsformulier AOV Melding
  • een nieuwe rubriek met diverse Mutatie & Meldingsformulieren
  • een nieuwe rubriek met diverse Update & Enquête formulieren

ASSU Digitaal is voor je kantoor een erg handige en klantvriendelijke tool om informatie van en over je klant te verkrijgen. Je kunt de formulieren inzetten binnen het kader van je zorgplicht (Update Overlijdensrisicoverzekering) of je informatieplicht (Update relatiegegevens).

Ieder formulier heeft een eigen URL. Deze kun je dus eenvoudig 'knippen & plakken' en via een e-mailbericht naar je klant sturen. Het ingevulde formulier ontvang je terug in de vorm van een PDF mét een digitale handtekening!

Je kunt natuurlijk ook een groep klanten/prospects middels een nieuwsbrief een formulier laten invullen. Je plaatst daartoe simpelweg een button in je nieuwsbrief met daaronder de link naar het beoogde formulier.

Heb je behoefte aan maatwerk. Ook dat kunnen we voor je verzorgen. Stuur dan een mailtje naar info@yoron.nl of pak gewoon de telefoon 06 21 56 02 84.

Meer informatie vindt je op onze website: klik hier!

ASSU Mobile WebApp

YORON introduceert de Mobile WebApp. 

YORON heeft een prachtige App ontwikkeld die je niet via de Playstore en AppleStore hoeft te downloaden. Dat scheelt je als kantoor de accountkosten bij Apple en Google. Het downloaden gaat ook veel eenvoudiger en dat is wel zo handig voor je klant.

Het enige wat je klant hoeft te doen is met zijn mobiel naar je website te surfen. Direct zal hem worden gevraagd of hij de App wilt toevoegen aan het startscherm. Vervolgens wordt een icoontje met het logo van je kantoor op het startscherm geplaatst.

De ASSU WebApp wordt standaard uitgeleverd met een aantal buttons:

  • Schadeformulieren particulier
  • Schadefgormulieren zakelijk
  • Mutatie & meldingsformulieren
  • Update en enqueteformulieren
  • Over ons
  • Bel in geval van nood
  • Whats App
  • Safe Download
  • Verzekeringskaarten

Iedere andere button kan (onbeperkt) worden toegevoegd.

De kosten voor de bouw van de App zijn eenmalig € 125,00. Voor de hosting van de WebApp wordt € 5,00 per maand in rekening gebracht. (ex BTW en bij jaarbetaling).

 

YORON levert jouw kantoor een Mobile app. Deze app hebben wij geüpload naar de App Store van Apple en naar de Play Store. Via de Stores kunnen je klanten de kantoorapp downloaden op hun smartphone.

Om de kantoorapp te kunnen uploaden naar de App Store van Apple moet nu aan bepaalde voorwaarden worden voldaan:

  • ieder kantoor is verplicht om een Developer Account aan te maken bij Apple
  • ieder kantoor moet voor facturatie-doeleinden een creditcardnummer afgeven
  • Apple factureert ieder jaar $ 99,00 
  • periodieke toetsing van de kantoorapp door Apple waarop wij geen enkele invloed kunnen uitoefenen

Ook opname in de Play Store gaat nu al gepaard met de nodige belemmeringen.

Behoudens het kunnen versturen van pushberichten met de Mobile app zijn er geen wezenlijke verschillen in de Mobile app en Web app en daarom zullen wij vanaf 01-07-2019 je kantoorapp omzetten naar een Web app. 

 

 

Brochures

Een onderneming groeit niet vanzelf, potentiële klanten bieden zichzelf niet zomaar aan. En zelf actief op zoek gaan naar nieuwe klanten wordt vaak lastig genoemd, waardoor het ondersneeuwt in ‘de waan van de dag’. Bovendien wordt werven gezien als iets opdringerigs en niet meer van deze tijd. Maar is dat terecht? Onderzoek wijst uit dat (potentiële) klanten helemaal geen moeite hebben met (telefonische) werving, mits ze op de juiste manier worden benaderd. Maar hoe benader je ze dan en waar begin je mee? Hoe kom je aan die tafel? Om je op weg te helpen heb ik, Thomas Bläcker van Care2Contact, 10 handige tips gebundeld in 6 thema’s:

1. Het belang van keuzes maken

2. Kom binnen met een onuitwisbare indruk

3. Voorzie in behoefte en zorg voor herhaling

4. De impact van de ‘poortwachter’

5. Inpassen in jouw huidige werkzaamheden

6. Moraal van het verhaal

 

Het belang van keuzes maken

1. Begin dichtbij

Sta je bekend als dé adviseur die net even dat stapje extra zet? Of een flinke schade naar tevredenheid heeft afgehandeld? Maak dan gebruik van dit imago door in de directe, zakelijke omgeving naar nieuwe klanten te vragen. Inventariseer eens hoe tevreden jouw klant is en vraag hem op basis daarvan namen van collega-ondernemers, familieleden, vrienden, etc. die een betrouwbare financieel adviseur kunnen gebruiken.

2. Denk goed na over de doelgroep

Zonder een duidelijke doelgroep is het heel lastig om een wervingscampagne op te zetten. Probeer een duidelijke doelgroep te schetsen, bijvoorbeeld door een persona (een gedetailleerde beschrijving van de doelgroep) te maken. Bekijk daarna waar je net dat beetje extra kennis hebt ten opzichte van anderen en focus je daarop. Ga ook na in welke branche je je het meeste thuis voelt. Vergeet ook jullie huidige zakelijke portefeuille niet. Zijn er bepaalde trends te zien in het soort klant dat jou aantrekt? Analyseer de portefeuille goed en combineer dit met een klanttevredenheidsonderzoek voor een compleet beeld.

3. Pitch

Het klinkt makkelijk, een pitch, maar probeer maar eens drie zinnen te formuleren waarin je je onderscheid ten opzichte van concullega’s. Pas daarbij op voor dooddoeners als ‘goed bereikbaar’, ‘onafhankelijk’ en ‘klantbelang voorop’ en wees uniek. Wat maakt jouw dienstverlening speciaal ten opzichte van de concurrentie? Werk je bijvoorbeeld met een bepaald verdienmodel? Of maken jullie wél heldere afspraken over de verwachtingen? Schrijf ze op voor jezelf en omschrijf ze vervolgens vanuit de klant. Focus je hierbij niet op wat je kunt, maar wat het de klant oplevert. Geef ze een goede reden, waar je zelf volledig achterstaat, om met jou in zee te gaan.

Kom binnen met een onuitwisbare indruk

4. Een goede opening

Na een portefeuille-analyse, vaststelling van de doelgroep en jouw pitch is het tijd voor het gesprek met de klant. Maar hoe start je het gesprek en hoe hou je jouw klant geïnteresseerd? Denk hierbij, om te beginnen, na over een goede opening/trigger om in gesprek te komen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een actualiteit in het vakgebied van de gesprekspartner of stel een gerichte vraag over een recente ontwikkeling die je online hebt kunnen vinden over die klant. Gecombineerd met punt 3 vergroot je de kans op een vervolggesprek aanzienlijk.

5. Vat de koe bij de horens

Je belt de potentiële klant niet zomaar. Hij valt midden in de doelgroep en je bent bij uitstek de meest geschikte gesprekspartner. Zorg daarom dat de potentiële klant direct snapt waarom je contact opneemt en waarom hij in gesprek met je moet gaan. Zet jouw kennis en ervaring in om er een uniek contactmoment van te maken. Vergelijk het met een versierpoging in de kroeg. Die werkt toch ook het beste als je de ander het gevoel geeft dat hij speciaal is?

Voorzie in behoefte en zorg voor herhaling

6. Stel vragen en focus op de afspraak

Verkopen zonder dat er een behoefte is (of is gecreëerd) is het lastigste wat er is. Jouw klant heeft interesse om met jou in gesprek te gaan, nu is het moment om directe vragen te stellen. Maak er geen telefonisch kruisverhoor van, maar zorg ervoor dat je voldoende informatie ontvangt om de fysieke afspraak aan op te hangen. Het middel telefoon is een uiterst effectief middel, mits op de juiste wijze ingezet. Val niet in de valkuil om aan de telefoon al op zoek te gaan naar een ‘ja’ op de toekomstige samenwerking, maar zet het middel in om de klant te prikkelen en nieuwsgierig genoeg te maken om ‘ja’ te zeggen tegen een fysieke afspraak.

7. Kracht van herhaling

In veel gevallen zijn er meerdere contactmomenten nodig voor er een fysieke afspraak tot stand komt. Sluit daarom elk gesprek, ook bij een ‘nee’, positief af. Bedank de potentiële klant, herhaal afspraken en kom deze na. Als je belooft volgende week dinsdag om 14.00 uur terug te bellen, dan doe je dat ook. Hiermee laat je zien dat je het belangrijk vindt om afspraken na te komen en bouw je aan een vertrouwensband. Dit is van essentieel belang in elke branche, maar nog belangrijker in de financiële dienstverlening. Hoe vaker je elkaar op een positieve wijze spreekt, hoe dichter je bij de afspraak komt.

Tip: laat je niet te snel uit het veld slaan

‘Nu geen interesse’ kan over een aantal maanden een hele mooie afspraak betekenen. Wees zuinig op de adressen en houd ze in de ‘loop’. Dan kan natuurlijk in een Excel-sheet, maar een goed leadmanagement of CRM systeem is geavanceerder. Hierin kun je niet alleen de contactmomenten en gemaakte afspraken vastleggen, maar ook direct meerdere contactkanalen inzetten. Zo kun je via het CRM systeem bijvoorbeeld het telefoongesprek direct aanvullen met een informatiemail.

De impact van de ‘poortwachter’

8. Onderschat de ‘poortwachter’ niet

De ‘poortwachter’: ook wel secretaresse of receptionist(e) genoemd. Meestal willen we er zo snel mogelijk langs en doorverbonden worden met de directeur, de eindbeslisser. Maar onderschat hierbij de ‘poortwachter’ niet. Hij/zij bepaalt of je doorverbonden wordt of ‘zet het maar even op de mail’ te horen krijgt. Ondanks dat de ‘poortwachter’ niet de eindbeslisser is, is het wel een belangrijke beïnvloeder. Als hij/zij aan de directeur vertelt hoe vervelend ze te woord is gestaan, hoe groot is de kans op een afspraak dan nog?

Vergeet niet: de ‘poortwachter’ kent het bedrijf zeer goed en is daarmee een belangrijke bron van informatie. Knoop dus een leuk gesprek aan, vertel waarom je belt en neem hier in op een leuke wijze mee waarom het voor zijn/haar baas belangrijk is om jou te spreken. Raffel dit gesprek niet af, want hier start de werving. Is de beslisser niet beschikbaar? Vraag dan na wanneer je terug kunt bellen, noteer de naam van de ‘poortwachter’ en refereer hiernaar als je de volgende keer belt. Je zult zien dat het zo veel makkelijker wordt. 

Inpassen in huidige werkzaamheden

9. Maak er een gewoonte van

De waan van de dag ligt altijd op de loer. Even tussendoor een nieuwe klant werven of een paar belletjes plegen (met wellicht alleen maar nee’s) heeft dus geen zin. Het zorgt ervoor dat je een volgende keer (nog) minder gemotiveerd aan de slag gaat met het leggen van contact. De oplossing om dit te voorkomen is eigenlijk heel simpel; plan een dag(deel) in jouw agenda en besteed deze volledig aan werving. Bellen, bellen, bellen. Doe dit desnoods samen met collega’s om zo tips en trucs met elkaar te kunnen delen en elkaar op te beuren als het even niet lukt. Bespreek met elkaar wat de succesfactoren zijn en haal hier jouw voordeel uit.

10. Heb er plezier in!

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit is wel de essentie. Misschien had deze wel op één moeten staan. Het is één van de belangrijkste aandachtspunten bij het werven van nieuwe klanten in welke vorm dan ook: plezier! Werkzaamheden die niet leuk zijn vallen snel van het bureau en nodigen niet uit om in te verbeteren. Zo is het dus heel moeilijk om werkzaamheden succesvol te maken. Maar zodra werkzaamheden succesvol zijn, worden ze wel leuker om uit te voeren. Een lastige spagaat dus, maar wel een die makkelijk is te doorbreken door het gewoon te doen!

Tip: houd altijd rekening met jouw mindset

Heb je net een stressvolle afspraak achter de rug? Of thuis ruzie gehad? Dan is het lastiger om positief contact te leggen. Verplaats in zo’n geval de sessie. Pas het schema aan op de week en energielevel. Ben je een ochtendmens? Gebruik dan de ochtenden voor contactmomenten. Het werven van nieuwe klanten vraagt om scherpte en focus, dus doe het als je op je best bent!

 

Tip: focus in een telefoongesprek Focus in het telefoongesprek niet direct op het maken van een afspraak, maar op het hebben van een leuk gesprek. Haal informatie op, stel gerichte vragen en test jouw pitch. Als je eenmaal doorhebt wat wel en niet werkt, ga je steeds betere en leukere gesprekken voeren. Die afspraken komen dan vanzelf wel!

Let op: Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren. Houd wel rekening met de wet- en regelgeving voor bedrijven rondom het Bel-me-niet-register. Lees hier waar je rekening mee moet houden.

Moraal van het verhaal

Het werven van nieuwe klanten staat vaak op een laag pitje en valt als eerste van het bureau, bij drukte of ziekte, en komt daarmee helemaal stil te liggen. Maar wil je zakelijk succesvol zijn? Dan hoort werving van nieuwe klanten echt thuis in het takenpakket van jouw medewerkers of jezelf. Als je bovenstaande ‘basisregels’ aanhoudt bij het werven van nieuwe klanten, zul je merken dat het makkelijker gaat, leuker wordt en dat je er steeds succesvoller in wordt. Met deze tips doorbreek je de negatieve houding tegenover het (telefonisch) werven van nieuwe klanten en zorg je ervoor dat jouw onderneming gestructureerd groeit met klanten waar je écht blij van wordt.

De auteur

Thomas heeft begin 2016 de overstap gemaakt van Nedasco naar Care2Contact en is inmiddels mede-eigenaar. Binnen Care2Contact houdt hij zich bezig met Business-to-Business en stuurt het team zakelijke acquisitie specialisten aan. Hij krijgt energie van het bedenken, uitwerken en succesvol neerzetten van nieuwe (zakelijke) concepten en projecten. Met zijn directe aanpak en ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit zorgt hij er samen met de opdrachtgever voor dat het eindresultaat behaald wordt. Vanuit jarenlange ervaring in de financiële dienstverlening heeft hij enorm veel kennis opgedaan van de branche, die hij goed kan gebruiken om de adviseur een dienstverlening op maat te geven. thomas@care2contact.nl 06 25 09 14 77

linkedin.com/in/thomasblacker

Het voeren van een effectief verkoopgesprek is makkelijker gezegd dan gedaan. Als adviseur wil je bij jouw (potentiële) klanten een goede indruk achterlaten én jouw doel bereiken. De kans om beide te behalen kun je vergroten door het volgen van de stappen in deze checklist. 

1. VOORBEREIDING

  • Ik heb voldoende achtergrondinformatie over de klant
  • Ik heb mijn doel voor het gesprek bepaald
  • Ik weet welke informatie ik nog moet achterhalen om een voorstel te kunnen doen
  • Ik stuur een paar dagen van te voren de klant de linkjes naar de ASSU Uitlegvideo's en andere informatiepagina`s op mijn ASSU Website

2. AANVANG

  • Ik zorg dat de klant zich op zijn/haar gemak voelt
  • Ik benoem de aanleiding van de afspraak
  • Ik benoem het doel van de afspraak
  • Ik vraag om aanvullende punten voor ons gesprek

3. ANALYSE

  • Ik stel open vragen en vraag door
  • Ik combineer situatievragen (informatie die ik moet hebben) en probleemvragen (behoeften achterhalen bij de klant)
  • Ik luister veel en praat weinig
  • Ik zorg voor voldoende informatie om een voorstel te doen
  • Ik vat de verstrekte informatie en behoeften samen
  • Ik maak gebruik van de ASSU Digitale inventarisatieformulieren (die op mijn ASSU Website staan)

4. AANBOD

  • Ik koppel de behoeften aan mijn aanbod
  • Ik laat praktijkvoorbeelden zien om het verhaal krachtiger te maken
  • Ik heb mij voorbereid op eventuele bezwaren en weet hiermee om te gaan
  • Ik maak een concrete vervolgafspraak

5. AFSLUITING

  • Ik bevestig de gemaakte afspraken
  • Ik controleer of we alles besproken hebben
  • Ik vraag of er nog vragen zijn
  • Ik vraag om feedback over het gesprek of ik vraag om een klantbeoordeling via een formulier op de website
  • Ik vraag of ze zich willen abonneren op de ASSU Nieuwsbrief
  • Ik vraag of zijn de ASSU WebApp hebben gedownload

6. AFTERSALES

  • Ik kom de gemaakte afspraken na
  • Ik communiceer zoveel mogelijk over de voortgang van het traject
  • Ik biedt de klant de gratis ASSU Items-to-safe aan en geef daarbij uitleg
  • Ik vraag bij een succesvol afgerond traject of de klant mij nog aan andere (potentiële) klanten kan voorstellen

Bron: Max Budde Accountmanager Nedasco

Inhoudsopgave

Inleiding

Gespreksfase 1: Voorbereiding

Gespreksfase 2: Aanvang

Gespreksfase 3: Analyse

Gespreksfase 4: Aanbod

Gespreksfase 5: Afsluiting

Gespreksfase 6: Aftersales (opvolging)

 

Inleiding

Geen adviseur maar verkoper “Persoonlijk, onafhankelijk, aandacht voor u, goed bereikbaar, wij staan altijd voor u klaar, veel kennis én geweldige service. Dat is wat ons typeert! Wij verkopen niet, wij bieden zekerheid!” Klinkt dit voor jou ook bekend in de oren? Ik durf te wedden dat een groot deel van deze woorden op vele websites van advieskantoren wordt vermeld.

Het is ook in grote lijnen de waarde die ik te horen krijg van advieskantoren als ik vraag waarom klanten voor hen kiezen. De cruciale vraag die daarop volgt: ervaart de klant deze waarde ook zo? Klantwaarde is namelijk de waarde die de klant bij een product of dienst ervaart. Dit kan afwijken van de waarde die de klant wordt toegezegd. Verschil maken Spiegel dit eens aan de succesfactoren in een samenwerking met een maatschappij en/of serviceprovider. Ongetwijfeld vind je persoonlijk contact, snel handelen en makkelijke systemen belangrijk.

Welke partij/verkoper zegt dit niet in meer of mindere mate te bieden? Als ik kijk naar Yoron dan maken wij het verschil in onze gesprekken met jou als klant. Telefonische bereikbaarheid en aanwezige kennis moeten dit mogelijk maken, maar zijn op zichzelf niet bepalend. Waar kun jij dan het verschil maken? In mijn ervaring is het verschil tussen een goede adviseur en een succesvolle adviseur de kwaliteit van klantgesprekken. Hoe bedreven ben je in verkopen? Of denk je nog steeds te adviseren in plaats van te verkopen? Adviseren of verkopen? Aan het begrip ‘verkopen’ hangt in onze branche een negatieve associatie. Gemiste kans, als je het mij vraagt.

Je verkoopt namelijk advies. Of het nou gaat om het verkopen van een offerte aan jouw klant, een idee aan jouw collega/leidinggevende of het voeren van een sollicitatiegesprek. Je wilt iets voor elkaar krijgen en daar heb je de ander voor nodig. Ook aan de keukentafel worden de nodige verkoopgesprekken gevoerd.

Stel: jij en jouw partner willen een nieuwe vakantiebestemming aandoen. Jullie hebben daar beide een ander idee bij. Hoe komen jullie dan uiteindelijk tot een keuze? Welkom in het verkoopgesprek.

Structuur effectief verkoopgesprek

Structuur is ook in verkoopgesprekken essentieel. Een logische opbouw voelt prettig voor een klant. Van hot naar her gaan in een gesprek is onsamenhangend en vermoeiend. Er zijn tig modellen, theorieën en Salesgoeroes die zich hebben verdiept in de ideale gespreksstructuur. Dat bespaar ik je, de basis komt namelijk vrijwel altijd overeen. Qua structuur maken wij geen onderscheid tussen een fysiek gesprek of een telefonisch gesprek. In het geval van een telefonische afspraak is de structuur zo mogelijk nog belangrijker. Een effectief verkoopgesprek doorloopt vrijwel altijd de fases:

• Voorbereiding

• Aanvang

• Analyse

• Aanbod

• Afsluiting

• Aftersales (opvolging)

Gespreksfase 1: Voorbereiding

Je kent ze ongetwijfeld: “wie zich niet voorbereidt, bereidt zich voor op verliezen” of “een goed begin is het halve werk”. Het zijn inmiddels dooddoeners geworden, maar daardoor niet minder waar. Hoe bereid je het gesprek met een klant voor?

1. Als er sprake is van een afspraak, bevestig deze dan via e-mail of een agenda-uitnodiging.

2. Informatie inwinnen: je gesprekspartner, bedrijf of consument, is in veel gevallen online terug te vinden. Maak daar gebruik van. LinkedIn en Google een naam, doe onderzoek naar het bedrijf en ontwikkelingen in de branche, et cetera.

3. Bepaal het doel van het gesprek. Dit klinkt logisch, en toch gebeurt het niet altijd. Is jouw doel relatiebeheer, het maken een vervolgafspraak of de polisdichtheid van deze relatie te verhogen? Richt het gesprek zo in, dat dit doel altijd behaald wordt.

4. Stel vast welke gegevens jij van de klant nodig hebt om het gestelde doel te behalen. Vraag zoveel mogelijk vooraf uit! Je kunt daardoor beter inschatten wat jouw kansen zijn.

5. Bel de klant/prospect vóór de geplande afspraak nog even. Extra informatie is mooi meegenomen, maar het echte doel is laten zien dat jij een professional bent. De klant/prospect moet het gevoel krijgen op waarde geschat te worden.

 

Gespreksfase 2: Aanvang

Dankzij jouw gedegen voorbereiding heb je een goed beeld van de persoon of de persoon achter het bedrijf. Gebruik deze kennis om het gesprek mee aan te vangen. Het doel van de aanvang is het creëren van een prettige en open sfeer waardoor je de rest van het verkoopgesprek makkelijker doorloopt. Dit wordt in spreektaal ook wel de ‘klik’ genoemd. Los van het functionele doel ervaar ik zelf dat een leuk en succesvol gesprek mij meer plezier oplevert dan enkel een succesvol gesprek. Het is wel zaak daarin de balans te bewaken: vijfenveertig minuten praten over de staat van de lokale voetbalclub kan leuk zijn, erg effectief is het daarentegen niet. Om de kop van de checklist, “effectief verkoopgesprek”, waar te maken volgen hieronder een aantal tips om de balans tussen leuk en succesvol te behouden.

1. Benoem de aanleiding van het gesprek. Dit is het bruggetje naar het functionele deel van de afspraak.

2. Vertel de klant wat jouw doel van dit gesprek is en wat je graag wilt behandelen (agenda). Vraag of de klant hier nog aanvullingen op heeft.

3. Houd een voorstelronde. Zeker als je met meerdere mensen aan tafel zit en nog niet iedereen elkaar kent. Of als de aanleiding voor de afspraak niet voor iedereen duidelijk is.

Gespreksfase 3: Analyse

Verkopen begint met vragen stellen en informatie inwinnen. Als je de juiste vragen stelt, krijg je de juiste antwoorden. Simpel gezegd en toch niet zo makkelijk gedaan. Ook dit vergt voorbereiding. Heb je standaardvragen paraat waarmee je veel informatie verkrijgt? Probeer in dit deel van het gesprek achter de drijfveren van de klant te komen. Luister zoveel mogelijk, praat zo min mogelijk. Ook in het stellen van vragen kun je structuur aanbrengen. Er zijn verschillende typen vragen met elk zijn eigen functie.

  • Situatievragen

Het draait bij deze vragen om feiten en achtergronden. Deze vragen stel je met name voor jezelf. Het doel is inzicht krijgen in de situatie van de klant. Als het goed is, is de klant zelf al op de hoogte van deze feiten. Overdrijf dus niet met deze vragen.

Voorbeeldvragen:

  1. Maakt u gebruik van een adviseur?
  2. Hoe is dit zo gekomen?
  3. Hoeveel omzet genereert u?
  4. Met hoeveel verzekeraars komt u in aanraking?
  5. Wat doet u nu als er schade is?
  • Probleemvragen

Je probeert hiermee een risico (probleem) of een behoefte te ontdekken bij de klant. Het komt regelmatig voor dat de klant zich (nog) niet bewust is van het mogelijke probleem of de behoefte. Houd hier rekening mee.

Voorbeeldvragen:

˗ Wat betekent deze ontwikkeling voor uw omzet?

˗ Stel dat dit gebeurt, wat zou dat betekenen voor uw bedrijf?

˗ Welke knelpunten komt u in de praktijk tegen bij het verzekeren van uw …?

- Hoe zorgt u ervoor dat u altijd goed verzekerd bent?

  • Implicatievragen

Je hebt een probleemvraag gesteld en een antwoord gekregen. Vraag nu door. Zo leg je het ontstaan van het probleem of de behoefte bloot.

Voorbeeldvragen:

˗ Wat levert het verbeteren van de kwaliteit van uw productieproces op?

˗ Hoe fijn zou het zijn als u hier geen omkijken meer naar heeft? Hoeveel tijd zou het u besparen als u … ?

˗ Wat zou het effect zijn als u minder tijd kwijt bent aan… ?

˗ Wat zou het effect op uw omzet zijn als uw medewerkers betere gespreksvaardigheden ontwikkelen?

 

• Samenvatten

Je hebt de drijfveren en behoeften van de klant boven tafel gekregen. Vat deze kort samen. Dit doe je voor jezelf, maar ook voor de klant ter bevestiging. Controleer of deze samenvatting voor de klant herkenbaar is.

Voorbeeldvragen:

˗ Heb ik dit zo juist samengevat?

˗ Heb ik nog wat gemist?

 

Let op: Neemt jouw contactpersoon de beslissing of zijn er meer besluitvormers? Probeer in deze fase het koopmotief van de beslissers(s) te achterhalen. Elke klant heeft namelijk zijn/haar eigen motivatie om een dienst of product af te nemen. Hieronder de belangrijkste motieven van klanten voor het ‘koopgedrag’.

• Winst (lagere prijs, korting)

• Zekerheid (service, referenties van bestaande klanten, garantie)

• Gemak (uitbesteden, begeleiding, een contactpersoon)

• Erkenning/status (kwaliteit, anderen doen het ook)

Gebruik deze kennis straks bij het presenteren van jouw aanbod aan de klant. Zo zorg je ervoor dat jouw aanbod aansluit op de precieze behoeften van de klant. 8 Effectief

Gespreksfase 4: Aanbod

Een spannende fase. Al jouw beschikbare verzekeringskennis, ervaring en de opgedane klantinformatie uit dit gesprek moet worden omgezet in een concreet voorstel. Grijp in dit stadium weer even terug naar jouw gespreksdoel. Je weet welke argumenten voor jouw klant het belangrijkst zijn. Gebruik deze informatie bij het formuleren van de voordelen van jouw voorstel.

1. Aanbod doen

Na de samenvatting en het afsluiten van de analyse doe je een voorstel. Je bent er nog meer van overtuigd dat jij van toegevoegde waarde kunt zijn voor de klant. Wees niet bang dit uit te spreken. Logischerwijs moet je in deze fase praten in plaats van luisteren. Probeer hier zoveel mogelijk praktijkcasussen voor te gebruiken. Deze moeten concreet en herkenbaar zijn voor de klant. Voorbeeldvragen: ˗ Recent hadden wij een vergelijkbare situatie en daar hebben wij een oplossing voor. Mag ik daar meer over vertellen? ˗ Een andere klant van mij wilde hier ook een oplossing voor en is daar zeer tevreden over. Is het voor jou ook interessant om te weten hoe wij dit hebben opgelost? Het summum is cijfermatige onderbouwing. Met feiten maak je de voordelen van jouw voorstel namelijk tastbaar en nog geloofwaardiger. Ter illustratie: een risicomanagement rapport is geen doel op zich maar een middel om tot een bepaald resultaat te komen. Kun je dit resultaat cijfermatig uitdrukken? Dan ervaart de klant daadwerkelijk de waarde die jij vertegenwoordigt.

2. Prijs

Ondanks de (al jaren benoemde) opkomst van serviceabonnementen werkt ongeveer 95% van alle tussenpersonen nog grotendeels met provisie. Er wordt veel gezegd en geschreven over de waarschijnlijke komst van ‘actieve provisietransparantie’. Hoe leg je dit uit aan jouw klanten? Met andere woorden: wat krijgt jouw klant hiervoor terug? Jij hebt hier vast een mening over. Kantoren die de stap naar provisietransparantie al hebben gezet, hebben op dit vlak voorsprong. Zij zijn over het algemeen helder over hun dienstverlening en wat de kosten zijn die zij doorberekenen aan de klant. Simpel gezegd: ook de kosten vertegenwoordigen waarde voor de klant. Dat kan toch nooit slecht zijn? De andere kant is dat jij ook nadenkt over de minimale inkomsten die nodig zijn om de onderneming te laten draaien en/of groeien. Ongeacht jouw/jullie inkomstenmodel: wees helder (ook als de klant er niet om vraagt) wat de verdiensten zijn. Je werkt immers niet alleen voor jouw plezier.

3. Concrete vervolgafspraak

Je hebt het voorstel en de prijs besproken. Wanneer mag je van de klanten eventuele aanvullende documenten verwachten? Wat is een reële termijn waarbinnen de klant van jou een terugkoppeling mag verwachten? In vrijwel elk verkoopgesprek komen bezwaren voor. In meer of mindere mate. Wil je meer weten over de soorten bezwaren, de betekenis en hoe hiermee om te gaan?

Bekijk deze informatie dan eens: Download: ‘Effectief omgaan met bezwaren’  Klik hier om het document ‘Effectief omgaan met bezwaren’ te openen. 10 Effectief

Gespreksfase 5: Afsluiting

1. Herhaal de gemaakte afspraken

Als je een vervolgafspraak nodig hebt, probeer deze dan meteen concreet te maken of eventueel zelfs al in te plannen.

2. Frequentie en wijze van contact

Hoe vaak en op welke wijze hebben jullie later contact? Hoe kan de klant contact met jou of jouw collega’s opnemen? Je kunt hier de werkwijze van jou en jouw kantoor toelichten als het gaat om reactief klantcontact.

3. Vraag de klant om feedback

Wat vond hij/zij van het gesprek? Als de klant naar huis rijdt, hoe kijkt hij/zij terug op jullie gesprek? Door een dergelijke vraag vlak voor je vertrek te stellen, krijg je nog extra informatie boven tafel. Misschien mist de klant nog informatie of heb je iets over het hoofd gezien? Dit herstel je het liefst direct in het gesprek om teleurstellingen in het verdere traject te voorkomen.

Gespreksfase 6: Aftersales (opvolging)

Je hebt een topgesprek gehad. Dankzij deze tips heb je jezelf weer even op scherp gezet. En nu? Opvolging is in elke branche, na elk gesprek, essentieel om daadwerkelijk commercieel ook succesvol te zijn. Uiteindelijk moet de schoorsteen ook bij jou gewoon roken, toch? En toch gaan we hier allemaal, ook ik, weleens de mist in. We vergeten het, we wachten te lang etc. Erg jammer als al het werk voor niets is geweest door een gebrek aan opvolging. Een klant is pas echt een klant als deze direct aan jou denkt bij een adviesvraagstuk.

Extra klanten

Vraag jouw klanten actief, en zo snel mogelijk na een succesvol traject, om een doorverwijzing. Een ander geschikt moment is een periodiek onderhoudsgesprek waarbij je de klant vraagt om zijn/haar ervaringen over jouw dienstverlening te delen.

Voorbeeldvragen:

˗ Aan wie in jouw netwerk zou je mij kunnen aanbevelen?

˗ Wie van jouw zakelijke relaties zou ook eens kennis moeten maken met mijn dienstverlening?

Als de klant met een of meerdere namen komt, vraag dan. Zo beoordeel je hoe behulpzaam jouw klant wil zijn. Voorbeeldvragen: Hoe zou ik het beste in contact kunnen komen met deze persoon of dat bedrijf? Misschien heb je zelfs al een bericht paraat die de klant alleen nog maar hoeft door te sturen. De klant heeft niet altijd direct een doorverwijzing paraat. Je hebt de klant in elk geval aan het denken gezet. Dit verhoogt de kans dat deze klant, bij gelegenheid, jouw naam alsnog laat vallen. Oh ja, vergeet de klant niet te bedanken bij een doorverwijziging!

Conclusie

Ik heb er niet voor niets voor gekozen het begrip ‘verkopen’ nadrukkelijk terug te laten komen. Verkopen is goed en essentieel in ons, en elk ander, vakgebied. De schoorsteen moet immers roken en het is goed om daar ook gewoon voor uit te komen. Mijn intentie is niet om de adviserende rol van een financieel adviseur te ondermijnen. Hopelijk heb ik jou aan het denken gezet en het voeren van effectieve verkoopgesprekken hoger op de agenda gekregen. In mijn ideale wereld ben jij een adviserende verkoper!

Wil jij je meer verdiepen in effectieve verkoopgesprekken of hebben jouw collega’s hier baat bij? En zouden jullie daarbij een steuntje in de rug willen krijgen? Bekijk deze mogelijkheid eens! Wil je van gedachten wisselen over dit onderwerp?

Neem dan direct contact met ons op per e-mail via [bedrijfsmail] of per telefoon via 06 21 56 02 84.

Zodra een bezoeker via de smartphone jouw website bezoekt, wordt de bezoeker de mogelijkheid geboden om de WebApp te plaatsen op het startscherm van de smartphone. Je zou dat nu direct moeten proberen met je eigenm smartphone.

Een icoontje met het kantoorlogo wordt dan op het startscherm geplaatst en vanuit hier zijn een groot aantal functies direct beschikbaar.

Wij raden je dringend aan om alle functies en formulieren eens voor jezelf in te vullen. Alleen dan ervaar je de enorme toegevoegde waarde van bijvoorbeeld de nazorgformulieren (nazorgscan) en andere functies:

  • button - bel in geval van nood
  • button - inlogscherm voor Digitaal polisoverzicht indien van toepassing
  • button - schade melden particulier
  • button - schade melden zakelijk*
  • button - meldingsformulieren*
  • Button - mutatieformulieren*
  • button - update formulieren*
  • button - nazorgformulieren*
  • button - team
  • button - whats app
  • button - verzekeringskaarten
  • button - SafeDownload

* Je mag op jaarbasis maximaal 120 formulieren gebruiken (via het Digitaal Portaal en/of de WebApp). Bij overschrijding wordt je belast voor telkens een extra bundel van 120 formulieren ad € 60,00.

De WebApp kan natuurlijk worden uitgebreid met andere functies. 

Meer informatie?

 

WebApp

De WebApp is inmiddels gepubliceerd. Ik verzoek je om onderstaande punten door te nemen:

  1. In de WebApp in een Whatsapp-optie ingebouwd. Om deze te kunnen activeren ontvang ik graag het betreffende 06-nummer. De optie kun je natuurlijk ook laten verwijderen.
  2. In de WebApp is de optie 'SafeDownload' ingebouwd. SafeDownload is een door Yoron gebouwde applicatie. Alle informatie hierover vind je op www.safedownload.nl. De applicatie is gratis voor de particuliere relaties van je kantoor!
  3. De WebApp is voorzien van een groot aantal online formulieren. Het is aan jullie om hier al dan niet gebruik van te gaan maken.
    1. mutatieformulieren
    2. meldingsformulieren (waar onder het formulier 'aanvraag voorlopige dekking motorvoertuig')
    3. nazorgformulieren
    4. updateformulieren
  4. Dezelfde formulieren kun je ook laten plaatsen op je eigen website. Meer informatie hierover vind je op www.yoron.nl
  5. Mocht je andere zaken willen toevoegen aan de WebApp, dan is dat in principe altijd mogelijk.

De WebApp is een stuk gereedschap waarmee je je serviceniveau behoorlijk kunt verbeteren. Met de WebApp beschik je ook over een tool waarmee je efficiënter en klantvriendelijker kunt werken. Het is dan wel van belang dat je het gebruik ervan stimuleert. Zowel intern (kantoormedewerkers kunnen de WebApp voor verschillende doeleinden gebruiken) als extern, gericht op je particuliere en zakelijke relaties.

Ik wens je veel succes toe met het gebruik van de WebApp. Heb je vragen, aarzel dan niet om mij te bellen of te mailen.

Diamond

  • hiervoor gebruiken we slechts een en hetzelfde mailtemplate
  • welke mailtemplate?: Mail naar klant nadat formulier door klant is ingevuld
  • deze mailtemplate wordt gekoppeld op formulier-niveau
  1. ga naar formulieren
  2. kies het betreffende formulier
  3. klik op het vliegtuigje aan de rechterkant
  4. klik op 'Na het invullen'
  5. bij ontvanger: kies voor 'relatie'
  6. bij template:  kies voor 'Mail naar klant nadat formulier door klant is ingevuld'
  7. linksonder: klik op sluiten
  8. klik op formulier publiceren

 

  • hiervoor gebruiken we slechts een en hetzelfde mailtemplate
  • welke mailtemplate?: Mail naar kantoor nadat formulier door klant is ingevuld
  • deze mailtemplate wordt gekoppeld op groeps-niveau
  1. ga naar naar mijn organisatie
  2. ga naar Groepen
  3. kies voor het betreffende kantoor
  4. voeg het betreffende formulier toe of maak een keuze
  5. klik op het vliegtuigje aan de rechterkant
  6. klik op 'Na het invullen'
  7. bij ontvanger: kies voor 'e-mailadres'
  8. bij template:  kies voor 'Mail naar kantoor nadat formulier door klant is ingevuld'
  9. Vul in bij 'adres': het mailadres van het kantoor waar het formulier naar toe moet
  10. Kies bij  'taal' voor Nederlands
  11. toon geavanceerde opties en vink aan: voeg reactie bij als PDF - voeg geüploade documenten bij
  12. klik op OK
  13. linksonder: klik op opslaan

 

Bronnen op internet