SWOT Analyse
Met een SWOT-analyse maak ik kansen en risico’s inzichtelijk door de S (strengths), W (weaknesses), O (opportunities) en T (Threats) te analyseren. Zo kan ik een goede inschatting maken of een product (of dienst) de potentie heeft om de (lokale) markt te veroveren. Daarnaast attendeert een volwaardige SWOT-analyse mij op zaken die ik anders wellicht over het hoofd had gezien.
Sterktes (intern)
- Breed en groeiend assortiment
- focus op één branche
- kleinschaligheid met zeer korte lijnen en snelle respons
- Vakkennis
- Uitgebreide netwerken
- Reeds bekend in de markt
Zwaktes (intern)
- Onvoldoende businesspartners
- Als eenpitter kun je niet alles behappen
- continuiteit
Kansen (extern)
- Groeiende markt (middensegmet van de piramide)
- Belang van innovatie neemt toe
- digitalisering kantoorprocessen wordt belangrijker
- online bereikbaarheid wordt belangrijker
- andere marktpartijen zien samenwerking zitten (Assupport, Intersoftware, Nedasco...)
Bedreigingen (extern)
- Nieuwe concurrenten die van scratch af aan beginnen (informeert)
- Branchevreemde toetreders (Assurantieapps)
- systeemhuizen en serviceproviders die 'ons ding' gaan doen
Conclusies
YORON heeft alle mogelijkheden om in de geschetste markten een speler van formaat te worden.