Onderstaande acties moeten zijn uitgevoerd:
Om je domeinnaam te koppelen aan onze webserver dien je hiervoor DNS records in te stellen. DNS records zijn essentieel voor de bereikbaarheid van je domeinnaam. De records die in de DNS moeten worden gewijzigd staan hieronder in de tabel weergegeven.
DNS van het JAMILO CMS
Type | Naam | Waarde | TTL |
A | | 83.96.238.196 | 1 uur |
CNAME | www | jamilocms.nl | 1 uur |
AAAA | | 2a02:348:5e6:1::ec60 | 1 uur |
TXT | v=spf1 include:server07.jamilo.nl include:server08.jamilo.nl include:server09.jamilo.nl ~all | 1 uur |
Testen: https://mxtoolbox.com/
Bij Advieskeuze kan een kantoor inloggen en o.a. scripts ophalen waarmee banners op de site kunnen worden geplaatst.
Die scripts kun je zélf nog aanpassen middel de 'div'; hieronder een voorbeeld hoe je hiermee kunt spelen. Hieronder heb ik <div style="height: 400px;"> toegevoegd aan het script een daarmee de hoogte aangepast naar 400 px.
<div style="height: 400px;">
<script src="https://cdn.advieskeuze.nl/content/banner/74d06e06-e38b-474f-823a-2bc27b6eda0a/scoreenreviewspagina/AfAcDBAEAAwQBYAFAASABIBARbW9uaXF1ZS1zcGF1d2VuAAA/" type="text/javascript"></script>
</div>
De setting van de lokale DNS kan wel eens de oorzaak zijn van het feit dat een 'oude' website wordt getoond. Het leegmaken van de DNS kan wellicht soelaas bieden:
Deze Verwerkersovereenkomst is van toepassing op alle vormen van verwerking van
persoonsgegevens die YORON B.V., ingeschreven bij de Kamer onder nummer 17135401, (hierna genoemd als “Verwerker”), uitvoert ten behoeve van een wederpartij aan wie zij diensten levert, de opdrachtgever (hierna genoemd als “Verwerkingsverantwoordelijke”). Deze verwerkersovereenkomst maakt integraal onderdeel uit van de afspraken tussen Partijen zoals overeengekomen in de
Overeenkomst (hierna genoemd als “Overeenkomst”) tussen beide partijen. In artikel 2 van de algemene voorwaarden van YORON B.V. staat beschreven wanneer er een overeenkomst tussen de Partijen van toepassing is.
Artikel 1. Doeleinden van verwerking
1.1 Verwerker verbindt zich onder de voorwaarden van deze Verwerkersovereenkomst in opdracht van Verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens te verwerken. Verwerking zal uitsluitend plaatsvinden in het kader zoals in de Overeenkomst zijn overeengekomen.
1.2 De persoonsgegevens die door Verwerker in het kader van de werkzaamheden als bedoeld in het vorige lid worden verwerkt en de categorieën van de betrokkenen van wie deze afkomstig zijn, zijn opgenomen in Bijlage 1.
1.3 Verwerker zal de persoonsgegevens niet voor enig ander doel verwerken dan zoals door Verwerkingsverantwoordelijke is vastgesteld. Verwerkingsverantwoordelijke zal Verwerker op de hoogte stellen van de verwerkingsdoeleinden voor zover deze niet reeds in de Overeenkomst of deze Verwerkersovereenkomst zijn genoemd.
1.4 De in opdracht van Verwerkingsverantwoordelijke te Verwerken persoonsgegevens blijven eigendom van Verwerkingsverantwoordelijke en/of de betreffende betrokkenen.
Artikel 2. Verplichtingen Verwerker
2.1 Verwerker garandeert dat hij ten behoeve van Verwerkingsverantwoordelijke uitsluitend Persoonsgegevens zal verwerken voor zover:
dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst (binnen de kader als
gespecificeerd in Bijlage 1);
Verwerkingsverantwoordelijke daartoe nadere schriftelijke instructies heeft gegeven.
In het kader van het bepaalde in het eerste lid van artikel 3 onder a) zal Verwerker uitsluitend de in Bijlage 1 gespecificeerde Persoonsgegevens verwerken in het kader van de in die bijlage beschreven aard en doeleinden van de verwerking.
Verwerker zal alle redelijke instructies van Verwerkingsverantwoordelijke in verband met de verwerking van de Persoonsgegevens opvolgen. Verwerker stelt Verwerkingsverantwoordelijke onmiddellijk op de hoogte indien naar zijn oordeel instructies in strijd zijn met de toepasselijke wetgeving met betrekking tot de verwerking van Persoonsgegevens.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid van dit artikel 3, is het Verwerker toegestaan om Persoonsgegevens te verwerken indien een wettelijk voorschrift (waaronder begrepen daarop gebaseerde rechterlijke of bestuurlijke bevelen) hem tot een verwerking verplicht. In dat geval stelt de Verwerker voorafgaand aan de verwerking Verwerkingsverantwoordelijke in kennis van de beoogde verwerking en het wettelijk voorschrift, tenzij die wetgeving deze kennisgeving om gewichtige redenen van algemeen belang verbiedt. Verwerker zal Verwerkingsverantwoordelijke, waar mogelijk, in staat stellen zich te verweren tegen deze verplichte verwerking en ook overigens de verplichte verwerking beperken tot het strikt noodzakelijke.
Verwerker zal de Persoonsgegevens aantoonbaar, op behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken en in overeenstemming met de op hem als Verwerker rustende verplichtingen op grond van de AVG, voor zover nog van toepassing de Wbp, en overige wet‐ en regelgeving.
Verwerker zal in dat kader ten minste een register van verwerkingen aanleggen als bedoeld
in artikel 30 AVG en Verwerkingsverantwoordelijke op eerste verzoek een kopie van dat
register verstrekken.
2.2 Verwerker zal Verwerkingsverantwoordelijke, op diens eerste verzoek daartoe, informeren over de door haar genomen maatregelen aangaande haar verplichtingen onder deze Verwerkersovereenkomst.
2.3 De verplichtingen van de Verwerker die uit deze Verwerkersovereenkomst voortvloeien, gelden ook voor degenen die persoonsgegevens verwerken onder het gezag van Verwerker, waaronder begrepen maar niet beperkt tot werknemers, in de ruimste zin van het woord.
2.4 De Verwerker zal de Verwerkingsverantwoordelijke onmiddellijk in kennis stellen indien naar zijn mening een instructie van de Verwerkingsverantwoordelijke in strijd is met de in lid 1 bedoelde wetgeving.
2.5 Verwerker zal, voor zover dat binnen haar macht ligt, redelijkerwijs bijstand verlenen aan Verwerkingsverantwoordelijke ten behoeve van het uitvoeren van gegevensbeschermingseffectbeoordelingen (PIA’s). De tijd die hieraan wordt besteed, wordt door Verwerker bij Verwerkingsverantwoordelijke in rekening gebracht.
Artikel 3. Doorgifte van persoonsgegevens
3.1 Verwerker mag de persoonsgegevens verwerken in landen binnen de Europese Unie. Doorgifte naar landen buiten de Europese Unie is niet toegestaan, mits Verwerkingsverantwoordelijke daar toestemming voor geeft.
3.2 Verwerker zal Verwerkingsverantwoordelijke melden om welk land of welke landen het gaat.
Artikel 4. Verdeling van verantwoordelijkheid
4.1 De toegestane verwerkingen zullen door medewerkers van Verwerker worden uitgevoerd binnen een geautomatiseerde omgeving.
4.2 Verwerker is louter verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens onder deze Verwerkersovereenkomst, overeenkomstig de instructies van Verwerkingsverantwoordelijke en onder de uitdrukkelijke (eind-)verantwoordelijkheid van Verwerkingsverantwoordelijke. Voor de overige verwerkingen van persoonsgegevens, waaronder in ieder geval begrepen, maar niet beperkt tot, de verzameling van de persoonsgegevens door de Verwerkingsverantwoordelijke, verwerkingen voor doeleinden die niet door Verwerkingsverantwoordelijke aan Verwerker zijn gemeld, verwerkingen
door derden en/of voor andere doeleinden, is Verwerker uitdrukkelijk niet verantwoordelijk.
4.3 Verwerkingsverantwoordelijke garandeert dat de inhoud, het gebruik en de opdracht tot de verwerkingen van de persoonsgegevens zoals bedoeld in deze verwerkersovereenkomst niet onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op enig recht van derden.
Artikel 5. Inschakelen van derden of onderaannemers
5.1 Verwerker mag in het kader van deze verwerkersovereenkomst gebruik maken van derden en zal op verzoek een lijst van derden (subverwerkers) aanleveren aan Verwerkingsverantwoordelijke.
5.2 Verwerker zorgt er in ieder geval voor dat deze derden schriftelijk ten minste dezelfde plichten op zich nemen als tussen Verwerkingsverantwoordelijke en Verwerker zijn overeengekomen.
5.3 Verwerker staat in voor een correcte naleving van de plichten uit deze Verwerkersovereenkomst door deze derden en is bij fouten van deze derden zelf aansprakelijk voor alle schade alsof zij zelf de fout(en) heeft begaan.
Artikel 6. Beveiliging
6.1 Verwerker zal zich inspannen passende technische en organisatorische maatregelen te nemen met betrekking tot de te verrichten verwerkingen van persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking (zoals onbevoegde kennisname, aantasting, wijziging of verstrekking van de persoonsgegevens).
6.2 Verwerker heeft in ieder geval de maatregelen genomen zoals genoemd in het Beveiligingsprotocol welke als bijlage is aangehecht aan deze Verwerkersovereenkomst. Verwerker mag het Beveiligingsprotocol op ieder moment eenzijdig aanpassen. Zij zal Verwerkingsverantwoordelijke op de hoogte stellen van aanpassingen.
6.3 Verwerker staat er niet voor in dat de beveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. Indien een uitdrukkelijk omschreven beveiliging in de Verwerkersovereenkomst ontbreekt, zal Verwerker zich inspannen de beveiliging te laten voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de persoonsgegevens en de aan het treffen van de beveiliging verbonden kosten, passend is.
6.4 Verwerkingsverantwoordelijke stelt enkel persoonsgegevens aan Verwerker ter beschikking voor verwerking, indien zij zich ervan heeft verzekerd dat de vereiste beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.
6.5 Verwerkingsverantwoordelijke is ervan op de hoogte dat uitwisseling van persoonsgegevens via mail met of via Verwerker beveiligingsrisico’s met zich meebrengt indien er geen veilige verbinding is opgezet tussen Verwerkingsverantwoordelijke en Verwerker.
Artikel 7. Meldplicht
7.1 Verwerkingsverantwoordelijke is te allen tijde verantwoordelijk voor het melden van een beveiligingslek en/of datalek (waaronder wordt verstaan: een inbreuk op de beveiliging van persoonsgegevens die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens) aan de toezichthouder en/of betrokkenen. Om Verwerkingsverantwoordelijke in staat te stellen aan deze wettelijke plicht te voldoen, stelt Verwerker de
Verwerkingsverantwoordelijke binnen 48 uur nadat het lek bij hem bekend is geworden op de hoogte van het beveiligingslek en/of het datalek.
7.2 De meldplicht behelst in ieder geval het melden van het feit dat er een lek is geweest. Daarnaast behelst de meldplicht:
de aard van de inbreuk in verband met persoonsgegevens, waar mogelijk onder vermelding van de categorieën van betrokkenen en persoonsgegevensregisters in kwestie en, bij benadering, het aantal betrokkenen en persoonsgegevensregisters in kwestie;
de waarschijnlijke gevolgen van de inbreuk in verband met persoonsgegevens;
de maatregelen die de Verwerker heeft voorgesteld of genomen om de inbreuk in verband met persoonsgegevens aan te pakken, waaronder, in voorkomend geval, de maatregelen ter beperking van de eventuele nadelige gevolgen daarvan.
Artikel 8. Afhandeling verzoeken van betrokkenen
8.1 In het geval dat een betrokkene een verzoek tot uitoefening van zijn/haar wettelijke rechten richt aan Verwerker, zal Verwerker het verzoek doorsturen aan Verwerkingsverantwoordelijke, en zal Verwerkingsverantwoordelijke het verzoek verder afhandelen. Verwerker mag de betrokkene daarvan op de hoogte stellen. Verwerker verleent zijn volledige en tijdige medewerking aan Verwerkingsverantwoordelijke bij de nakoming van de op de Verwerkingsverantwoordelijke rustende verplichtingen voortvloeiend uit de wettelijke rechten van betrokkene.
Artikel 9. Geheimhouding en vertrouwelijkheid
9.1 In het kader van geheimhouding en vertrouwelijkheid wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden van YORON B.V.
Artikel 10. Audit
10.1 Verwerker geeft hierbij Verwerkingsverantwoordelijke het recht om een audit uit te laten voeren door een onafhankelijke derde die aan geheimhouding is gebonden ter controle van naleving van de bepalingen in deze Verwerkersovereenkomst.
10.2 Deze audit mag eens per jaar plaatsvinden alsook bij een concreet vermoeden van misbruik van persoonsgegevens.
10.3 Verwerker zal aan de audit meewerken en alle voor de audit redelijkerwijs relevante informatie, inclusief ondersteunende gegevens zoals systeemlogs, en medewerkers zo tijdig mogelijk ter beschikking stellen. Indien Verwerker of Verwerkingsverantwoordelijke van oordeel is dat er een wijziging in de door Verwerker te treffen Beveiligingsmaatregelen noodzakelijk is om een passend beveiligingsniveau te bieden, dan treden Verwerkingsverantwoordelijke en Verwerker in overleg over de door Verwerkingsverantwoordelijke gewenste wijziging in de beveiligingsmaatregelen. Verwerker heeft het recht de kosten die verband houden met de wijziging in de beveiligingsmaatregelen in rekening te brengen bij Verwerkingsverantwoordelijke. Pas nadat de gewijzigde beveiligingsmaatregelen schriftelijk zijn overeengekomen door Partijen, heeft Verwerker de verplichting deze beveiligingsmaatregelen daadwerkelijk te implementeren.
Verwerkingsverantwoordelijk zal alle kosten, vergoedingen en onkosten in verband met de audit betalen, met inbegrip van redelijke door Verwerkingsverantwoordelijk gemaakte interne kosten. Verwerkingsverantwoordelijke zal Verwerker een exemplaar van het rapport van de audit verstrekken.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1 In het kader van aansprakelijkheid wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden
van YORON B.V.
Artikel 12. Duur en beëindiging
12.1 Deze Verwerkersovereenkomst komt tot stand door het tot stand komen van een
Overeenkomst tussen Partijen zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden van YORON B.V. en start op de datum van het aangaan van de Overeenkomst.
12.2 Deze Verwerkersovereenkomst is aangegaan voor de duur zoals bepaald in de Overeenkomst tussen Partijen en bij gebreke daarvan in ieder geval voor de duur van de samenwerking.
12.3 Zodra de Verwerkersovereenkomst, om welke reden en op welke wijze dan ook, is beëindigd, zal Verwerker – naar keuze van Verwerkingsverantwoordelijke – alle persoonsgegevens die bij haar aanwezig zijn in originele of kopievorm retourneren aan Verwerkingsverantwoordelijke, en/of deze persoonsgegevens en eventuele kopieën daarvan verwijderen en/of vernietigen. Voornoemde met uitzondering van de persoonsgegevens waarvan Verwerker deze moet bewaren teneinde de wettelijke
(bewaar)verplichtingen na te komen.
12.4 Verwerker is gerechtigd deze Verwerkersovereenkomst van tijd tot tijd te herzien. Zij zal minimaal drie maanden van tevoren mededeling doen van de wijzigingen aan Verwerkingsverantwoordelijke. Verwerkingsverantwoordelijke mag opzeggen tegen het einde van deze drie maanden indien zij niet akkoord kan gaan met de wijzigingen. Anders worden de wijzigingen geacht te zijn goedgekeurd door
Verwerkingsverantwoordelijke.
Artikel 13. Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
13.1 De Verwerkersovereenkomst en de uitvoering daarvan worden beheerst door Nederlands recht.
3.2 Alle geschillen, welke tussen Partijen mochten ontstaan in verband met de Verwerkersovereenkomst, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter voor het arrondissement waarin Verwerker gevestigd is.
Artikel 14. Overige bepalingen
14.1 Deze Verwerkersovereenkomst AVG is opgesteld op basis van de Verwerkersovereenkomst van de DHPA (Dutch Hosting Provider Association).
14.2 In geval van strijdigheid van verschillende documenten of de bijlagen daarvan, geldt
de volgende rangorde:
• de Overeenkomst;
• de Verwerkersovereenkomst;
• de Algemene Voorwaarden;
• eventueel aanvullende voorwaarden
Bijlage 1: Specificatie persoonsgegevens en betrokkenen
Verzameldoel
Verwerker verwerkt ten behoeve van Verwerkingsverantwoordelijke gegevens voor het vastleggen en doorgeven van deze gegevens aan aanbieders van financiële producten voor aangaan en uitvoeren van financiële overeenkomsten voor zover reikwijdte van de Wft-vergunningen van Verwerkingsverantwoordelijke toestaat.
Categorieën persoonsgegevens
Indien de Verwerkingsverantwoordelijke specifieke beheersmaatregelen wenst, dient dit specifiek door de Verwerkingsverantwoordelijke gemeld te worden aan de Verwerker. Verwerkingsverantwoordelijke staat ervoor in dat de in deze Bijlage 1 omschreven categorieën betrokkenen volledig en correct zijn, en vrijwaart Verwerker voor enige gebreken en aanspraken die resulteren uit een incorrecte weergave door
Verwerkingsverantwoordelijke.
Bijlage 2: Beveiligingsprotocol (standaard beheersmaatregelen)
Het beveiligingsprotocol heeft als doel om te informeren over de, door de Verwerker, genomen organisatorische en technische maatregelen om de beveiliging van de persoonsgegevens te waarborgen. De maatregelen zijn algemeen beschreven, omdat een specifieke beschrijving van de maatregelen een groot risico kan zijn voor de bescherming van de maatregelen.
Organisatorische maatregelen:
Enkele organisatorische maatregelen die door de Verwerker genomen zijn, zijn:
• bewustzijn van medewerkers
• training van medewerkers
• kennis en competentie van medewerkers
• procedures en instructies
Technische maatregelen: Enkele technische maatregelen die door de Verwerker genomen zijn, zijn:
• fysieke beveiliging van ruimtes
• digitale beveiliging van systemen en applicaties
• hard- en software maatregelen
• update maatregelen
• virusscans
• firewalls
• logging maatregelen
• wachtwoordbeheer
• autorisatie
• encryptie
• etc.
lIndien u specifieke vragen over het beveiligingsprotocol (standaard maatregelen) heeft,
kunt u contact opnemen. Mocht de Verwerkingsverantwoordelijke aanvullende specifieke
beheersmaatregelen verlangen dan zal Verwerkingsverantwoordelijk hierover in overleg
treden met Verwerker.
Als een klant alleen de nieuwsartikelen wil plaatsen als blog op de website en eventueel linken aan social mediakanalen:
Kijk in Umbraco bij Surtel of Moskant.
De scripts kunnen 1 op 1 worden overgenomen.
Alleen "unitCode" vervangen door het juiste TP-nummer.
Op de websites staan afbeeldingen. Iedere afbeelding heeft een eigen unieke URL (een link naar de database Media waar de afbeelding staat).
Je kunt nu zonder de URL te wijzigen de betreffende afbeelding vervangen door een andere:
Omdat de URL niet is gewijzigd maar de Conmtent (afbeelding) bklijven alle linkjes naar deze URL intact.
Op https://www.favicon.cc/? kun je een bestand omzetten in een favicon. Dat bestand voer je in in Umbraco op websiteniveau.
DKIM (DomainKeys Identified Mail) is een e-mailbeveiligingstechnologie die helpt bij het verifiëren van de authenticiteit van e-mailberichten. Het werkt door een digitale handtekening toe te voegen aan uitgaande e-mails en een bijbehorend publiek record in de DNS van het verzendende domein te plaatsen
Stap-voor-stap handleiding
1. Toegang verkrijgen tot DNS-instellingen
Zorg ervoor dat u toegang heeft tot de DNS-instellingen van uw domein. Dit kan via uw domeinregistrar of DNS-provider.
2. DKIM-sleutelpaar genereren
Genereer een DKIM-sleutelpaar (publieke en private sleutel) met behulp van een DKIM-recordgenerator. De private sleutel wordt gebruikt om uitgaande e-mails te ondertekenen, terwijl de publieke sleutel in de DNS wordt gepubliceerd.
3. DKIM-record toevoegen aan DNS
Voeg een nieuw TXT-record toe aan uw DNS-instellingen:
Type: TXT
Naam/Host/Alias: Meestal in de vorm van "selector._domainkey" (bijvoorbeeld: "default._domainkey" of "mail._domainkey")
Waarde/Inhoud: De gegenereerde publieke DKIM-sleutel, meestal beginnend met "v=DKIM1; k=rsa; p=[lange reeks karakters]"
4. Voorbeeld:
Type: TXT
Naam: default._domainkey.uwdomein.nl
Waarde: "v=DKIM1; k=rsa; p=MIIBIjANBgkqhkiG9w0BAQEFAAOCAQ8AMIIBCgKCA..."
5. DNS-propagatie afwachten
Nadat u het DKIM-record heeft toegevoegd, kan het tot 24-48 uur duren voordat de wijzigingen volledig zijn doorgevoerd in het DNS-systeem.
6. DKIM-configuratie op e-mailserver
Configureer DKIM op uw e-mailserver of e-mailserviceprovider. Dit proces varieert afhankelijk van uw specifieke setup:
Voor Plesk: Ga naar Mail Instellingen, selecteer het domein, vink "Bescherm tegen spam door met het DKIM-systeem uitgaande berichten te ondertekenen" aan en klik op Toepassen.
Voor andere providers: Raadpleeg de specifieke instructies van uw e-mailserviceprovider.
7. DKIM-instellingen testen
Gebruik een DKIM-verificatietool om te controleren of uw DKIM-record correct is ingesteld en functioneert.
Aanvullende tips
Zorg ervoor dat u de DKIM-sleutel tussen aanhalingstekens plaatst in het DNS-record.
Als u meerdere e-mailservices gebruikt (bijvoorbeeld voor marketing en transactionele e-mails), moet u mogelijk meerdere DKIM-records instellen.
Overweeg om naast DKIM ook SPF en DMARC in te stellen voor verbeterde e-mailbeveiliging.
DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) is een e-mailbeveiligingsprotocol dat voortbouwt op SPF en DKIM. Het helpt bij het beschermen tegen e-mailspoofing en phishing.
Vereisten
Voordat u DMARC instelt, zorg ervoor dat:
Stap-voor-stap handleiding
1. DMARC-record aanmaken
Maak een nieuw TXT-record aan in uw DNS met de volgende gegevens:
2. DMARC-beleid kiezen
De "p=" tag bepaalt het beleid. Begin met "p=none" om te monitoren zonder actie te ondernemen. Later kunt u dit aanpassen naar:
3. Rapportage instellen
Gebruik de "rua=" tag om een e-mailadres op te geven waar DMARC-rapporten naartoe worden gestuurd.
4. Percentage instellen
De "pct=" tag bepaalt het percentage van e-mails waarop het beleid wordt toegepast. Begin met een lage waarde (bijv. pct=10) en verhoog dit geleidelijk.
5. Alignment instellen
Gebruik "adkim=" en "aspf=" tags om de alignment voor DKIM en SPF in te stellen:
6. Record toevoegen aan DNS
Voeg het samengestelde DMARC-record toe aan uw DNS via uw domeinhost of DNS-beheerconsole.
7. Verificatie
Controleer of het DMARC-record correct is toegevoegd met een DMARC lookup tool.
8. Monitoring en aanpassing
Analyseer de ontvangen DMARC-rapporten en pas het beleid geleidelijk aan. Verhoog de "pct=" waarde en versterk het beleid van "none" naar "quarantine" en uiteindelijk "reject" naarmate u meer vertrouwen krijgt in uw configuratie.
Voorbeeld van een volledig DMARC-record
Dit record stelt een quarantaine-beleid in, stuurt samengevoegde (rua) en forensische (ruf) rapporten, past het beleid toe op 100% van de e-mails, en vereist strikte alignment voor zowel DKIM als SPF.
Partijen
Afnemer ASSU Applicatie (hierna: "Verwerkingsverantwoordelijke");
en
YORON BV, gevestigd aan Idsteinlaan 15 te Vlijmen, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 17135401 en hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door A. Oeben Holla (hierna: "Verwerker");
Hierna gezamenlijk te noemen de "Partijen" en afzonderlijk "Partij",
in aanmerking nemende dat
zijn als volgt overeengekomen:
Artikel 1. Doeleinden van verwerking
1.1
Deze Verwerkersovereenkomst is van toepassing op de Verwerking van Persoonsgegevens door Verwerker ten behoeve van Verwerkingsverantwoordelijke die plaatsvindt in het kader van de dienstverlening van Verwerker aan Verwerkingsverantwoordelijke, zoals nader geregeld in de tussen Partijen gesloten overeenkomst van dienstverlening en/of de Algemene Voorwaarden.
1.2
De toegestane verwerkingen worden uitgevoerd binnen een (semi-)geautomatiseerde omgeving onder controle van Verwerker.
1.3
De persoonsgegevens die door Verwerker in het kader van de Verwerkersovereenkomst (zullen) worden verwerkt, zijn opgenomen in Bijlage 1, evenals de categoriëen betrokkenen. Verwerker zal de persoonsgegevens niet voor enig ander doel verwerken dan door Verwerkingsverantwoordelijke is vastgesteld. Verwerkingsverantwoordelijke zal Verwerker op de hoogte stellen van de verwerkingsdoeleinden voor zover deze niet reeds in deze Verwerkersovereenkomst zijn genoemd.
1.4
Partijen erkennen dat Verwerker ook Persoonsgegevens Verwerkt in het kader van de dienstverlening waarvoor zij zelf het doel en de middelen bepaalt. Dit geldt bijvoorbeeld voor Persoonsgegevens over contactpersonen bij de Verwerkingsverantwoordelijke. Op de Verwerking van deze Persoonsgegevens, die aan de AVG moet voldoen, is de Verwerkersovereenkomst niet van toepassing.
1.5 De Verwerking van Persoonsgegevens onder deze Verwerkersovereenkomst heeft niet tot gevolg dat Verwerkingsverantwoordelijke enige intellectuele eigendomsrechten of andere aanspraken op de Persoonsgegevens overdraagt aan Verwerker, en is evenmin bedoeld om op enigerlei wijze afbreuk te doen aan de rechten van Betrokkenen.
Artikel 2. Verplichtingen Verwerker
2.1
Verwerker zal de Persoonsgegevens uitsluitend ten behoeve van de Verwerkingsverantwoordelijke Verwerken, en slechts voor zover noodzakelijk voor de dienstverlening van Verwerker aan Verwerkingsverantwoordelijke, alsmede voor die doeleinden die daarmee redelijkerwijs samenhangen of die tussen Partijen nader schriftelijk worden bepaald. Verwerker zal de Persoonsgegevens niet voor enig ander doel verwerken dan zoals door Verwerkingsverantwoordelijke is vastgesteld.
2.2
De Verwerker zal de Verwerkingsverantwoordelijke onmiddellijk in kennis stellen indien naar zijn mening een instructie van de Verwerkingsverantwoordelijke in strijd is met de AVG of andere relevante wet- en regelgeving.
2.3
Verwerker zal ervoor zorgen dat haar verplichtingen uit deze Verwerkersovereenkomst worden opgelegd aan degenen die Persoonsgegevens verwerken onder het gezag van Verwerker, waaronder begrepen maar niet beperkt tot werknemers.
2.4
Verwerker zal, voor zover dat binnen haar macht ligt, bijstand verlenen aan Verwerkingsverantwoordelijke in het nakomen van zijn verplichtingen:
2.5
In het geval dat een Betrokkene een verzoek tot uitoefening van zijn/haar wettelijke rechten richt aan Verwerker, zal Verwerker het verzoek doorsturen aan Verwerkingsverantwoordelijke, en zal Verwerkingsverantwoordelijke het verzoek verder afhandelen, onverminderd het bepaalde in artikel 2.4.i). Verwerker mag de betrokkene daarvan op de hoogte stellen.
Artikel 3. Doorgifte van persoonsgegevens
3.1
Verwerker mag de persoonsgegevens verwerken in landen binnen de Europees Economische Ruimte (EER). Doorgifte naar landen buiten de EER is zonder toestemming van de Verwerkings-verantwoordelijke verboden.
Artikel 4. Verdeling van verantwoordelijkheid
4.1
Verwerker is louter verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens onder deze Verwerkersovereenkomst, overeenkomstig de schriftelijke instructies van Verwerkingsverantwoordelijke en onder de uitdrukkelijke (eind-)verantwoordelijkheid van Verwerkingsverantwoordelijke. Voor de overige verwerkingen van persoonsgegevens, waaronder in ieder geval begrepen, maar niet beperkt tot, de verzameling van persoonsgegevens door de Verwerkingsverantwoordelijke, verwerkingen voor doeleinden die niet door Verwerkingsverantwoordelijke aan Verwerker zijn gemeld, verwerkingen door derden en/of voor andere doeleinden, is Verwerker uitdrukkelijk niet verantwoordelijk.
4.2
Verwerkingsverantwoordelijke staat ervoor in dat de inhoud, het gebruik en de opdracht tot de verwerkingen van persoonsgegevens zoals bedoeld in deze Verwerkersovereenkomst, niet onrechtmatig zijn en geen inbreuk maken op enig recht van derden.
4.3
Verwerkingsverantwoordelijke zal de contactgegevens van haar Data Protection Officer, of ander aanspreekpunt op het gebied van privacy, bij Verwerker bekendmaken en up-to-date houden, via het controlepaneel van de bij Verwerker afgenomen diensten. Verwerkingsverantwoordelijke vrijwaart Verwerker voor schade ontstaan als gevolg van het niet (tijdig) of onjuist invullen hiervan.
Artikel 5. Inschakelen van derden of onderaannemers (subverwerkers)
5.1
Verwerkingsverantwoordelijke geeft Verwerker hierbij toestemming om bij de verwerking van persoonsgegevens op grond van deze Verwerkersovereenkomst, gebruik te maken van onderaannemers (subverwerkers), met inachtneming van de toepasselijke privacywetgeving.
5.2
Verwerker zal de Verwerkingsverantwoordelijke zo spoedig mogelijk informeren over voorgenomen wijzigingen in de door haar in te schakelen onderaannemers. Verwerkingsverantwoordelijke heeft het recht om tegen enige door Verwerker nieuw in te schakelen of te wijzigen subverwerker, schriftelijk en gemotiveerd binnen veertien (14) kalenderdagen na aankondiging van de door haar in te schakelen onderaannemers bezwaar te maken. Wanneer de Verwerkingsverantwoordelijke bezwaar maakt, zullen Partijen onderling in overleg treden om tot een oplossing te komen.
5.3
Verwerker zorgt er in ieder geval voor dat deze onderaannemers dezelfde plichten op zich nemen als tussen Verwerkingsverantwoordelijke en Verwerker zijn overeengekomen. Verwerkingsverantwoordelijke heeft het recht de mogelijk hierbij betrokken overeenkomsten in te zien. Verwerker staat in voor een correcte naleving van deze plichten door deze onderaannemers en is bij fouten van deze onderaannemers zelf jegens Verwerkingsverantwoordelijke aansprakelijk voor alle schade alsof zij zelf de fout(en) heeft begaan.
Artikel 6. Meldplicht
6.1
Verwerkingsverantwoordelijke is te allen tijde verantwoordelijk voor de wettelijk vereiste melding van een Datalek aan de AP en/of Betrokkenen. De meldplicht van de Verwerker geldt enkel indien een lek daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.
6.2
Om Verwerkingsverantwoordelijke in staat te stellen aan deze wettelijke plicht te voldoen, stelt Verwerker de Verwerkingsverantwoordelijke onverwijld en indien mogelijk binnen 24 uur nadat is vastgesteld dat sprake is van een Datalek, op de hoogte van een eventueel Datalek. Melding wordt gedaan aan de aan ons bekende contactgegevens, dan wel de tussen partijen gangbare communicatie kanalen
6.3
De meldplicht behelst in ieder geval het melden van het feit dat er een lek is geweest, alsmede, voor zover bekend bij Verwerker:
6.4
Verwerkingsverantwoordelijke zal zorg dragen voor het voldoen aan eventuele (wettelijke) meldplichten. Indien relevante weten/of regelgeving dit vereist, zal Verwerker meewerken aan het informeren van de ter zake relevante autoriteiten en/of betrokkenen.
Artikel 7. Beveiliging
7.1
Verwerker zal, rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten en de haar bekende informatie over de verwerkingsdoeleinden en de risico’s van de Verwerking, passende technische en organisatorische maatregelen nemen met betrekking tot de te verrichten Verwerkingen van Persoonsgegevens, tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige Verwerking (zoals onbevoegde toegang tot of ongeoorloofde aantasting, wijziging of verstrekking van de Persoonsgegevens). Verwerker heeft hiertoe de in Bijlage 2 benoemde beveiligingsmaatregelen genomen
7.2
Ondanks dat Verwerker conform het eerste lid van dit artikel passende beveiligingsmaatregelingen dient te treffen, kan Verwerker er niet voor instaan dat de beveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. Verwerker zal bij een dreiging van of daadwerkelijk doorbreken van deze beveiligingsmaatregelen er echter redelijkerwijs alles aan doen om verlies van persoonsgegevens zo veel mogelijk te beperken.
7.3
Verwerkingsverantwoordelijke stelt enkel persoonsgegevens aan Verwerker ter beschikking voor verwerking, indien zij zich ervan heeft verzekerd dat passende beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.
Artikel 8. Afhandeling verzoeken van betrokkenen
8.1
In het geval dat een betrokkene een van zijn wettelijke rechten met betrekking tot zijn persoonsgegevens wenst uit te oefenen en een verzoek hiertoe richt aan Verwerker, zal Verwerker dit verzoek doorzenden aan Verwerkingsverantwoordelijke. Verwerkingsverantwoordelijke zal vervolgens zorgdragen voor de afhandeling van het verzoek. Verwerker mag de betrokkene daarvan op de hoogte stellen.
8.2
In het geval dat een betrokkene een verzoek tot uitoefening van een van zijn wettelijke rechten met betrekking tot persoonsgegevens indient, zal Verwerker, indien Verwerkingsverantwoordelijke dit verlangt, technische ondersteuning bij het uitvoeren van het verzoek verlenen, voor zover mogelijk en voor zover dit redelijk is. Verwerker mag hiervoor redelijke kosten bij Verwerkingsverantwoordelijke in rekening brengen.
Artikel 9. Geheimhouding en vertrouwelijkheid
9.1
Op alle persoonsgegevens die Verwerker van Verwerkingsverantwoordelijke ontvangt en/of zelf verzamelt in het kader van deze Verwerkersovereenkomst, rust een geheimhoudingsplicht jegens derden. Bovendien hebben binnen de organisatie van Verwerker slechts die personen toegang tot persoonsgegevens, voor wie dit op grond van hun taken noodzakelijk is en voor zover dit voor hun taken noodzakelijk is. Op de resultaten van de audit als omschreven in artikel 10, rust voor Verwerkingsverantwoordelijke een geheimhoudingsplicht jegens derden.
9.2
De geheimhoudingsplicht jegens derden is niet van toepassing voor zover de andere Partij uitdrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming heeft gegeven om de informatie aan derden te verschaffen, indien het verstrekken van de informatie aan derden logischerwijs noodzakelijk is gezien de aard van de verstrekte opdracht en de uitvoering van deze Verwerkersovereenkomst, of indien er een wettelijke verplichting bestaat om de informatie aan een derde te verstrekken. Indien een Partij wettelijk verplicht is informatie aan een derde te verstrekken, zal deze de andere Partij hier onverwijld doch binnen 24 uur schriftelijk over informeren, voor zover dat wettelijk is toegestaan.
Artikel 10. Audit
10.1
Verwerkingsverantwoordelijke heeft het recht om audits uit te laten voeren op de naleving van deze Verwerkersovereenkomst indien dit gebeurt door of namens een wettelijke toezichthouder (“right to examine/right to audit”) op grond van een wettelijke bevoegdheid tot controle van naleving van de AVG of andere op Verwerkingsverantwoordelijke toepasselijke wet- en regelgeving.
10.2
Op verzoek van Verwerker toont Verwerkingsverantwoordelijke aan dat sprake is van een dergelijke wettelijke bevoegdheid.
10.3
Verwerker zal aan de audit meewerken en alle voor de audit redelijkerwijs noodzakelijke informatie tijdig ter beschikking stellen.
10.4
De bevindingen naar aanleiding van de uitgevoerde audit zullen aan Verwerker beschikbaar worden gesteld en door Verwerker worden beoordeeld en kunnen, naar eigen goeddunken van Verwerker en op de wijze zoals Verwerker zelf bepaalt, worden doorgevoerd door Verwerker.
10.5
De kosten van de audit worden door Verwerkingsverantwoordelijke gedragen. Eventuele kosten verbonden aan de medewerking door Verwerker zijn niet in de overeengekomen prijzen en vergoedingen van Verwerker begrepen. Verwerker is gerechtigd redelijke kosten voor het verlenen van deze bijstand aan Verwerkingsverantwoordelijke door te belasten. Indien sprake is van dergelijke kosten, zal Verwerker dit zo mogelijk tevoren aangeven.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1
Voor de aansprakelijkheid van Partijen voor schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Verwerkersovereenkomst, dan wel uit onrechtmatige daad of anderszins, wordt de in de Algemene Voorwaarden van Verwerker overeengekomen regeling omtrent aansprakelijkheid van toepassing verklaard.
11.2
Verwerkingsverantwoordelijke vrijwaart Verwerker voor schade (waaronder schade als gevolg van eventuele aanspraken van de AP en/of Betrokkenen, en alle daarmee verband houdende kosten), indien deze aanspraak een toerekenbare tekortkoming betreft van Verwerkingsverantwoordelijke van zijn verplichtingen onder deze Verwerkersovereenkomst of de AVG.
Artikel 12. Duur en beëindiging
12.1
Deze Verwerkersovereenkomst komt tot stand ofwel door ondertekening van Partijen en op de datum van de laatste ondertekening, ofwel door actieve en ondubbelzinnige toestemming via de webportaal van Verwerker en op de datum dat deze toestemming gegeven is.
12.2
Deze Verwerkersovereenkomst is aangegaan voor de duur zoals bepaald in de hoofdovereenkomst tussen Partijen en bij gebreke daarvan in ieder geval voor de duur van de samenwerking, dat wil zeggen: zo lang als Verwerkingsverantwoordelijke gebruik maakt van dienstverlening van Verwerker waarbij Verwerker ten behoeve van Verwerkingsverantwoordelijke Persoonsgegevens Verwerkt.
12.3
Bij beëindiging van de Verwerkersovereenkomst, om welke reden en op welke wijze dan ook, zal Verwerker Verwerkingsverantwoordelijke een redelijke gelegenheid bieden om een elektronische kopie te maken van alle persoonsgegevens die bij haar aanwezig zijn, en zal zij zo spoedig mogelijk na het einde van de Verwerkersovereenkomst eventuele resterende kopieën daarvan wissen.
12.4
Deze Verwerkersovereenkomst verwoordt de enige geldende afspraken tussen Verwerkingsverantwoordelijke en Verwerker betreffende de verwerking van Persoonsgegevens door Verwerker en vervangt alle voorgaande bewerkersovereenkomsten en andere schriftelijke dan wel mondelinge afspraken en correspondentie over dat onderwerp.
12.5
Mededelingen betrekking hebbend op deze Verwerkersovereenkomst dienen schriftelijk te worden gedaan.
12.6
Deze Verwerkersovereenkomst is aangegaan met het doel te voldoen aan de vereisten gesteld door de AVG aan de Verwerking van Persoonsgegevens door Verwerker ten behoeve van Verwerkings-verantwoordelijke. Indien de wettelijke vereisten vergen dat deze Verwerkersovereenkomst wordt gewijzigd, mag elke Partij een wijzigingsvoorstel doen, waarna de Partijen in goed vertrouwen onderhandelingen zullen aangaan om overeenstemming te bereiken, om de voortdurende naleving van de toepasselijke wetgeving te verzekeren
12.7
Verwerker is daarnaast gerechtigd deze Verwerkersovereenkomst van tijd tot tijd eenzijdig te herzien. Zij zal minimaal één maand van tevoren mededeling doen van de wijzigingen aan Verwerkingsverantwoordelijke. Verwerkingsverantwoordelijke mag opzeggen tegen het einde van deze maand indien zij niet akkoord kan gaan met de wijzigingen. Een akkoord met de gewijzigde voorwaarden kan elektronisch worden gegeven. Indien de Verwerkingsverantwoordelijke een maand na aankondiging van de gewijzigde voorwaarden gebruik maakt van de dienstverlening van Verwerker waarop de Verwerkersovereenkomst betrekking heeft, geldt dit ook als een akkoord met de gewijzigde voorwaarden.
Artikel 13. Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
13.1
De Verwerkersovereenkomst en de uitvoering daarvan worden beheerst door Nederlands recht.
13.2
Alle geschillen welke tussen Partijen mochten ontstaan in verband met de Verwerkersovereenkomst, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Verwerker gevestigd is.
13.3
In geval van strijdigheid tussen deze Verwerkersovereenkomst en de Overeenkomst en/of toepasselijke algemene voorwaarden, prevaleert de Verwerkersovereenkomst.
Artikel 14. Definities
In deze Verwerkersovereenkomst wordt verstaan onder:
Bijlage 1: Specificatie persoonsgegevens
1A
Verwerker en de hieronder aangegeven subverwerkers verwerken persoonsgegevens in het kader van (een of meerdere van) de volgende ASSU Applicaties:
1B
Verwerker verwerkt persoonsgegevens voor (een of meerdere van) de volgende doeleinden
Relatieadministratie van Yoron: het doel van de gegevensopslag in onze administratie is ter identificatie en facturatie van Verwerkersverantwoordelijke. De volgende gegevens kunnen door Verwerker in opdracht van Verwerkersverantwoordelijke verwerkt worden met betrekking tot de administratie van Verwerker.
soort gegevens | Categorie (over wie gaan de gegevens) |
Bedrijfsnaam | Verwerkersverantwoordelijke |
Adresgegevens | Verwerkersverantwoordelijke |
Naam contactpersoon | Verwerkersverantwoordelijke |
Contactgegevens | Verwerkersverantwoordelijke |
Factuur e-mailadres | Verwerkersverantwoordelijke |
Inhoud e-mails, i.c. content met betrekking tot de ASSU Applicaties | Verwerkersverantwoordelijke |
Subverwerker Jamilo
ASSU Website ontwikkeling: de volgende gegevens kunnen door Subverwerker in opdracht van Verwerkersverantwoordelijke verwerkt worden met betrekking tot het hosten van de website(s) voor Verwerkersverantwoordelijke. Het doel van deze opslag is de backup / fallback mogelijkheid wanneer contactformulieren niet verzonden kunnen worden naar de juiste ontvanger.
soort gegevens | Categorie (over wie gaan de gegevens) |
Een kopie (backup) van een verzonden contactformulier. De volgende persoonsgegevens kunnen daarbij worden opgeslagen:
| Bezoeker website van de klant van Verwerkersverantwoordelijke |
Subverwerker Jamilo
Applicatieontwikkeling – Reseller beheerpaneel: Yoron maakt gebruik van een administratiepakket dat door Subverwerker is ontwikkeld. Het doel van het gebruik van dit pakket door Yoron is voor het vastleggen van klantgegevens en abonnementen op de verschillende ASSU Applicaties. De volgende gegevens worden door Subverwerker verwerkt met het beheerpaneel.
soort gegevens | Categorie (over wie gaan de gegevens) |
Bedrijfsnaam | Verwerkersverantwoordelijke |
E-mailadres | Verwerkersverantwoordelijke |
Adres | Verwerkersverantwoordelijke |
Naam | Verwerkersverantwoordelijke |
Telefoonnummer | Verwerkersverantwoordelijke |
Bedrijfsnaam | Klant van verwerkersverantwoordelijke |
E-mailadres | Klant van verwerkersverantwoordelijke |
Factuur e-mailadres | Klant van verwerkersverantwoordelijke |
Adres | Klant van verwerkersverantwoordelijke |
BTW-nummer | Klant van verwerkersverantwoordelijke |
KvK Nummer | Klant van verwerkersverantwoordelijke |
Rekeningnummer | Klant van verwerkersverantwoordelijke |
Initialen | Contactpersoon bij klant van verwerkersverantwoordelijke |
Naam | Contactpersoon bij klant van verwerkersverantwoordelijke |
Geslacht | Contactpersoon bij klant van verwerkersverantwoordelijke |
Telefoonnummer | Contactpersoon bij klant van verwerkersverantwoordelijke |
E-mailadres | Contactpersoon bij klant van verwerkersverantwoordelijke |
1C
Verwerker verwerkt namens Verwerkingsverantwoordelijke de volgende categorieën persoonsgegevens:
1D
Het betreft de volgende categorieën betrokkenen:
Verwerkingsverantwoordelijke staat ervoor in dat de in deze Bijlage 1 omschreven persoonsgegevens en categorieën volledig en correct zijn, en vrijwaart Verwerker voor enige gebreken en aanspraken die resulteren uit een incorrecte weergave door Verwerkingsverantwoordelijke.
Bijlage 2: Beveiligingsmaatregelen
Een onderneming groeit niet vanzelf, potentiële klanten bieden zichzelf niet zomaar aan. En zelf actief op zoek gaan naar nieuwe klanten wordt vaak lastig genoemd, waardoor het ondersneeuwt in ‘de waan van de dag’. Bovendien wordt werven gezien als iets opdringerigs en niet meer van deze tijd. Maar is dat terecht? Onderzoek wijst uit dat (potentiële) klanten helemaal geen moeite hebben met (telefonische) werving, mits ze op de juiste manier worden benaderd. Maar hoe benader je ze dan en waar begin je mee? Hoe kom je aan die tafel? Om je op weg te helpen heb ik, Thomas Bläcker van Care2Contact, 10 handige tips gebundeld in 6 thema’s:
1. Het belang van keuzes maken
2. Kom binnen met een onuitwisbare indruk
3. Voorzie in behoefte en zorg voor herhaling
4. De impact van de ‘poortwachter’
5. Inpassen in jouw huidige werkzaamheden
6. Moraal van het verhaal
Het belang van keuzes maken
1. Begin dichtbij
Sta je bekend als dé adviseur die net even dat stapje extra zet? Of een flinke schade naar tevredenheid heeft afgehandeld? Maak dan gebruik van dit imago door in de directe, zakelijke omgeving naar nieuwe klanten te vragen. Inventariseer eens hoe tevreden jouw klant is en vraag hem op basis daarvan namen van collega-ondernemers, familieleden, vrienden, etc. die een betrouwbare financieel adviseur kunnen gebruiken.
2. Denk goed na over de doelgroep
Zonder een duidelijke doelgroep is het heel lastig om een wervingscampagne op te zetten. Probeer een duidelijke doelgroep te schetsen, bijvoorbeeld door een persona (een gedetailleerde beschrijving van de doelgroep) te maken. Bekijk daarna waar je net dat beetje extra kennis hebt ten opzichte van anderen en focus je daarop. Ga ook na in welke branche je je het meeste thuis voelt. Vergeet ook jullie huidige zakelijke portefeuille niet. Zijn er bepaalde trends te zien in het soort klant dat jou aantrekt? Analyseer de portefeuille goed en combineer dit met een klanttevredenheidsonderzoek voor een compleet beeld.
3. Pitch
Het klinkt makkelijk, een pitch, maar probeer maar eens drie zinnen te formuleren waarin je je onderscheid ten opzichte van concullega’s. Pas daarbij op voor dooddoeners als ‘goed bereikbaar’, ‘onafhankelijk’ en ‘klantbelang voorop’ en wees uniek. Wat maakt jouw dienstverlening speciaal ten opzichte van de concurrentie? Werk je bijvoorbeeld met een bepaald verdienmodel? Of maken jullie wél heldere afspraken over de verwachtingen? Schrijf ze op voor jezelf en omschrijf ze vervolgens vanuit de klant. Focus je hierbij niet op wat je kunt, maar wat het de klant oplevert. Geef ze een goede reden, waar je zelf volledig achterstaat, om met jou in zee te gaan.
Kom binnen met een onuitwisbare indruk
4. Een goede opening
Na een portefeuille-analyse, vaststelling van de doelgroep en jouw pitch is het tijd voor het gesprek met de klant. Maar hoe start je het gesprek en hoe hou je jouw klant geïnteresseerd? Denk hierbij, om te beginnen, na over een goede opening/trigger om in gesprek te komen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een actualiteit in het vakgebied van de gesprekspartner of stel een gerichte vraag over een recente ontwikkeling die je online hebt kunnen vinden over die klant. Gecombineerd met punt 3 vergroot je de kans op een vervolggesprek aanzienlijk.
5. Vat de koe bij de horens
Je belt de potentiële klant niet zomaar. Hij valt midden in de doelgroep en je bent bij uitstek de meest geschikte gesprekspartner. Zorg daarom dat de potentiële klant direct snapt waarom je contact opneemt en waarom hij in gesprek met je moet gaan. Zet jouw kennis en ervaring in om er een uniek contactmoment van te maken. Vergelijk het met een versierpoging in de kroeg. Die werkt toch ook het beste als je de ander het gevoel geeft dat hij speciaal is?
Voorzie in behoefte en zorg voor herhaling
6. Stel vragen en focus op de afspraak
Verkopen zonder dat er een behoefte is (of is gecreëerd) is het lastigste wat er is. Jouw klant heeft interesse om met jou in gesprek te gaan, nu is het moment om directe vragen te stellen. Maak er geen telefonisch kruisverhoor van, maar zorg ervoor dat je voldoende informatie ontvangt om de fysieke afspraak aan op te hangen. Het middel telefoon is een uiterst effectief middel, mits op de juiste wijze ingezet. Val niet in de valkuil om aan de telefoon al op zoek te gaan naar een ‘ja’ op de toekomstige samenwerking, maar zet het middel in om de klant te prikkelen en nieuwsgierig genoeg te maken om ‘ja’ te zeggen tegen een fysieke afspraak.
7. Kracht van herhaling
In veel gevallen zijn er meerdere contactmomenten nodig voor er een fysieke afspraak tot stand komt. Sluit daarom elk gesprek, ook bij een ‘nee’, positief af. Bedank de potentiële klant, herhaal afspraken en kom deze na. Als je belooft volgende week dinsdag om 14.00 uur terug te bellen, dan doe je dat ook. Hiermee laat je zien dat je het belangrijk vindt om afspraken na te komen en bouw je aan een vertrouwensband. Dit is van essentieel belang in elke branche, maar nog belangrijker in de financiële dienstverlening. Hoe vaker je elkaar op een positieve wijze spreekt, hoe dichter je bij de afspraak komt.
Tip: laat je niet te snel uit het veld slaan
‘Nu geen interesse’ kan over een aantal maanden een hele mooie afspraak betekenen. Wees zuinig op de adressen en houd ze in de ‘loop’. Dan kan natuurlijk in een Excel-sheet, maar een goed leadmanagement of CRM systeem is geavanceerder. Hierin kun je niet alleen de contactmomenten en gemaakte afspraken vastleggen, maar ook direct meerdere contactkanalen inzetten. Zo kun je via het CRM systeem bijvoorbeeld het telefoongesprek direct aanvullen met een informatiemail.
De impact van de ‘poortwachter’
8. Onderschat de ‘poortwachter’ niet
De ‘poortwachter’: ook wel secretaresse of receptionist(e) genoemd. Meestal willen we er zo snel mogelijk langs en doorverbonden worden met de directeur, de eindbeslisser. Maar onderschat hierbij de ‘poortwachter’ niet. Hij/zij bepaalt of je doorverbonden wordt of ‘zet het maar even op de mail’ te horen krijgt. Ondanks dat de ‘poortwachter’ niet de eindbeslisser is, is het wel een belangrijke beïnvloeder. Als hij/zij aan de directeur vertelt hoe vervelend ze te woord is gestaan, hoe groot is de kans op een afspraak dan nog?
Vergeet niet: de ‘poortwachter’ kent het bedrijf zeer goed en is daarmee een belangrijke bron van informatie. Knoop dus een leuk gesprek aan, vertel waarom je belt en neem hier in op een leuke wijze mee waarom het voor zijn/haar baas belangrijk is om jou te spreken. Raffel dit gesprek niet af, want hier start de werving. Is de beslisser niet beschikbaar? Vraag dan na wanneer je terug kunt bellen, noteer de naam van de ‘poortwachter’ en refereer hiernaar als je de volgende keer belt. Je zult zien dat het zo veel makkelijker wordt.
Inpassen in huidige werkzaamheden
9. Maak er een gewoonte van
De waan van de dag ligt altijd op de loer. Even tussendoor een nieuwe klant werven of een paar belletjes plegen (met wellicht alleen maar nee’s) heeft dus geen zin. Het zorgt ervoor dat je een volgende keer (nog) minder gemotiveerd aan de slag gaat met het leggen van contact. De oplossing om dit te voorkomen is eigenlijk heel simpel; plan een dag(deel) in jouw agenda en besteed deze volledig aan werving. Bellen, bellen, bellen. Doe dit desnoods samen met collega’s om zo tips en trucs met elkaar te kunnen delen en elkaar op te beuren als het even niet lukt. Bespreek met elkaar wat de succesfactoren zijn en haal hier jouw voordeel uit.
10. Heb er plezier in!
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit is wel de essentie. Misschien had deze wel op één moeten staan. Het is één van de belangrijkste aandachtspunten bij het werven van nieuwe klanten in welke vorm dan ook: plezier! Werkzaamheden die niet leuk zijn vallen snel van het bureau en nodigen niet uit om in te verbeteren. Zo is het dus heel moeilijk om werkzaamheden succesvol te maken. Maar zodra werkzaamheden succesvol zijn, worden ze wel leuker om uit te voeren. Een lastige spagaat dus, maar wel een die makkelijk is te doorbreken door het gewoon te doen!
Tip: houd altijd rekening met jouw mindset
Heb je net een stressvolle afspraak achter de rug? Of thuis ruzie gehad? Dan is het lastiger om positief contact te leggen. Verplaats in zo’n geval de sessie. Pas het schema aan op de week en energielevel. Ben je een ochtendmens? Gebruik dan de ochtenden voor contactmomenten. Het werven van nieuwe klanten vraagt om scherpte en focus, dus doe het als je op je best bent!
Tip: focus in een telefoongesprek Focus in het telefoongesprek niet direct op het maken van een afspraak, maar op het hebben van een leuk gesprek. Haal informatie op, stel gerichte vragen en test jouw pitch. Als je eenmaal doorhebt wat wel en niet werkt, ga je steeds betere en leukere gesprekken voeren. Die afspraken komen dan vanzelf wel!
Let op: Een BV, NV, of ander rechtspersoon kan geen telefoonnummers blokkeren. Houd wel rekening met de wet- en regelgeving voor bedrijven rondom het Bel-me-niet-register. Lees hier waar je rekening mee moet houden.
Moraal van het verhaal
Het werven van nieuwe klanten staat vaak op een laag pitje en valt als eerste van het bureau, bij drukte of ziekte, en komt daarmee helemaal stil te liggen. Maar wil je zakelijk succesvol zijn? Dan hoort werving van nieuwe klanten echt thuis in het takenpakket van jouw medewerkers of jezelf. Als je bovenstaande ‘basisregels’ aanhoudt bij het werven van nieuwe klanten, zul je merken dat het makkelijker gaat, leuker wordt en dat je er steeds succesvoller in wordt. Met deze tips doorbreek je de negatieve houding tegenover het (telefonisch) werven van nieuwe klanten en zorg je ervoor dat jouw onderneming gestructureerd groeit met klanten waar je écht blij van wordt.
De auteur
Thomas heeft begin 2016 de overstap gemaakt van Nedasco naar Care2Contact en is inmiddels mede-eigenaar. Binnen Care2Contact houdt hij zich bezig met Business-to-Business en stuurt het team zakelijke acquisitie specialisten aan. Hij krijgt energie van het bedenken, uitwerken en succesvol neerzetten van nieuwe (zakelijke) concepten en projecten. Met zijn directe aanpak en ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit zorgt hij er samen met de opdrachtgever voor dat het eindresultaat behaald wordt. Vanuit jarenlange ervaring in de financiële dienstverlening heeft hij enorm veel kennis opgedaan van de branche, die hij goed kan gebruiken om de adviseur een dienstverlening op maat te geven. thomas@care2contact.nl 06 25 09 14 77
linkedin.com/in/thomasblacker
Het voeren van een effectief verkoopgesprek is makkelijker gezegd dan gedaan. Als adviseur wil je bij jouw (potentiële) klanten een goede indruk achterlaten én jouw doel bereiken. De kans om beide te behalen kun je vergroten door het volgen van de stappen in deze checklist.
1. VOORBEREIDING
2. AANVANG
3. ANALYSE
4. AANBOD
5. AFSLUITING
6. AFTERSALES
Bron: Max Budde Accountmanager Nedasco
p style="text-align: left;">Inhoudsopgave
Inleiding
Gespreksfase 1: Voorbereiding
Gespreksfase 2: Aanvang
Gespreksfase 3: Analyse
Gespreksfase 4: Aanbod
Gespreksfase 5: Afsluiting
Gespreksfase 6: Aftersales (opvolging)
Inleiding
Geen adviseur maar verkoper “Persoonlijk, onafhankelijk, aandacht voor u, goed bereikbaar, wij staan altijd voor u klaar, veel kennis én geweldige service. Dat is wat ons typeert! Wij verkopen niet, wij bieden zekerheid!” Klinkt dit voor jou ook bekend in de oren? Ik durf te wedden dat een groot deel van deze woorden op vele websites van advieskantoren wordt vermeld.
Het is ook in grote lijnen de waarde die ik te horen krijg van advieskantoren als ik vraag waarom klanten voor hen kiezen. De cruciale vraag die daarop volgt: ervaart de klant deze waarde ook zo? Klantwaarde is namelijk de waarde die de klant bij een product of dienst ervaart. Dit kan afwijken van de waarde die de klant wordt toegezegd. Verschil maken Spiegel dit eens aan de succesfactoren in een samenwerking met een maatschappij en/of serviceprovider. Ongetwijfeld vind je persoonlijk contact, snel handelen en makkelijke systemen belangrijk.
Welke partij/verkoper zegt dit niet in meer of mindere mate te bieden? Als ik kijk naar Yoron dan maken wij het verschil in onze gesprekken met jou als klant. Telefonische bereikbaarheid en aanwezige kennis moeten dit mogelijk maken, maar zijn op zichzelf niet bepalend. Waar kun jij dan het verschil maken? In mijn ervaring is het verschil tussen een goede adviseur en een succesvolle adviseur de kwaliteit van klantgesprekken. Hoe bedreven ben je in verkopen? Of denk je nog steeds te adviseren in plaats van te verkopen? Adviseren of verkopen? Aan het begrip ‘verkopen’ hangt in onze branche een negatieve associatie. Gemiste kans, als je het mij vraagt.
Je verkoopt namelijk advies. Of het nou gaat om het verkopen van een offerte aan jouw klant, een idee aan jouw collega/leidinggevende of het voeren van een sollicitatiegesprek. Je wilt iets voor elkaar krijgen en daar heb je de ander voor nodig. Ook aan de keukentafel worden de nodige verkoopgesprekken gevoerd.
Stel: jij en jouw partner willen een nieuwe vakantiebestemming aandoen. Jullie hebben daar beide een ander idee bij. Hoe komen jullie dan uiteindelijk tot een keuze? Welkom in het verkoopgesprek.
Structuur effectief verkoopgesprek
Structuur is ook in verkoopgesprekken essentieel. Een logische opbouw voelt prettig voor een klant. Van hot naar her gaan in een gesprek is onsamenhangend en vermoeiend. Er zijn tig modellen, theorieën en Salesgoeroes die zich hebben verdiept in de ideale gespreksstructuur. Dat bespaar ik je, de basis komt namelijk vrijwel altijd overeen. Qua structuur maken wij geen onderscheid tussen een fysiek gesprek of een telefonisch gesprek. In het geval van een telefonische afspraak is de structuur zo mogelijk nog belangrijker. Een effectief verkoopgesprek doorloopt vrijwel altijd de fases:
• Voorbereiding
• Aanvang
• Analyse
• Aanbod
• Afsluiting
• Aftersales (opvolging)
Gespreksfase 1: Voorbereiding
Je kent ze ongetwijfeld: “wie zich niet voorbereidt, bereidt zich voor op verliezen” of “een goed begin is het halve werk”. Het zijn inmiddels dooddoeners geworden, maar daardoor niet minder waar. Hoe bereid je het gesprek met een klant voor?
1. Als er sprake is van een afspraak, bevestig deze dan via e-mail of een agenda-uitnodiging.
2. Informatie inwinnen: je gesprekspartner, bedrijf of consument, is in veel gevallen online terug te vinden. Maak daar gebruik van. LinkedIn en Google een naam, doe onderzoek naar het bedrijf en ontwikkelingen in de branche, et cetera.
3. Bepaal het doel van het gesprek. Dit klinkt logisch, en toch gebeurt het niet altijd. Is jouw doel relatiebeheer, het maken een vervolgafspraak of de polisdichtheid van deze relatie te verhogen? Richt het gesprek zo in, dat dit doel altijd behaald wordt.
4. Stel vast welke gegevens jij van de klant nodig hebt om het gestelde doel te behalen. Vraag zoveel mogelijk vooraf uit! Je kunt daardoor beter inschatten wat jouw kansen zijn.
5. Bel de klant/prospect vóór de geplande afspraak nog even. Extra informatie is mooi meegenomen, maar het echte doel is laten zien dat jij een professional bent. De klant/prospect moet het gevoel krijgen op waarde geschat te worden.
Gespreksfase 2: Aanvang
Dankzij jouw gedegen voorbereiding heb je een goed beeld van de persoon of de persoon achter het bedrijf. Gebruik deze kennis om het gesprek mee aan te vangen. Het doel van de aanvang is het creëren van een prettige en open sfeer waardoor je de rest van het verkoopgesprek makkelijker doorloopt. Dit wordt in spreektaal ook wel de ‘klik’ genoemd. Los van het functionele doel ervaar ik zelf dat een leuk en succesvol gesprek mij meer plezier oplevert dan enkel een succesvol gesprek. Het is wel zaak daarin de balans te bewaken: vijfenveertig minuten praten over de staat van de lokale voetbalclub kan leuk zijn, erg effectief is het daarentegen niet. Om de kop van de checklist, “effectief verkoopgesprek”, waar te maken volgen hieronder een aantal tips om de balans tussen leuk en succesvol te behouden.
1. Benoem de aanleiding van het gesprek. Dit is het bruggetje naar het functionele deel van de afspraak.
2. Vertel de klant wat jouw doel van dit gesprek is en wat je graag wilt behandelen (agenda). Vraag of de klant hier nog aanvullingen op heeft.
3. Houd een voorstelronde. Zeker als je met meerdere mensen aan tafel zit en nog niet iedereen elkaar kent. Of als de aanleiding voor de afspraak niet voor iedereen duidelijk is.
Gespreksfase 3: Analyse
Verkopen begint met vragen stellen en informatie inwinnen. Als je de juiste vragen stelt, krijg je de juiste antwoorden. Simpel gezegd en toch niet zo makkelijk gedaan. Ook dit vergt voorbereiding. Heb je standaardvragen paraat waarmee je veel informatie verkrijgt? Probeer in dit deel van het gesprek achter de drijfveren van de klant te komen. Luister zoveel mogelijk, praat zo min mogelijk. Ook in het stellen van vragen kun je structuur aanbrengen. Er zijn verschillende typen vragen met elk zijn eigen functie.
Het draait bij deze vragen om feiten en achtergronden. Deze vragen stel je met name voor jezelf. Het doel is inzicht krijgen in de situatie van de klant. Als het goed is, is de klant zelf al op de hoogte van deze feiten. Overdrijf dus niet met deze vragen.
Voorbeeldvragen:
Je probeert hiermee een risico (probleem) of een behoefte te ontdekken bij de klant. Het komt regelmatig voor dat de klant zich (nog) niet bewust is van het mogelijke probleem of de behoefte. Houd hier rekening mee.
Voorbeeldvragen:
˗ Wat betekent deze ontwikkeling voor uw omzet?
˗ Stel dat dit gebeurt, wat zou dat betekenen voor uw bedrijf?
˗ Welke knelpunten komt u in de praktijk tegen bij het verzekeren van uw …?
- Hoe zorgt u ervoor dat u altijd goed verzekerd bent?
Je hebt een probleemvraag gesteld en een antwoord gekregen. Vraag nu door. Zo leg je het ontstaan van het probleem of de behoefte bloot.
Voorbeeldvragen:
˗ Wat levert het verbeteren van de kwaliteit van uw productieproces op?
˗ Hoe fijn zou het zijn als u hier geen omkijken meer naar heeft? Hoeveel tijd zou het u besparen als u … ?
˗ Wat zou het effect zijn als u minder tijd kwijt bent aan… ?
˗ Wat zou het effect op uw omzet zijn als uw medewerkers betere gespreksvaardigheden ontwikkelen?
• Samenvatten
Je hebt de drijfveren en behoeften van de klant boven tafel gekregen. Vat deze kort samen. Dit doe je voor jezelf, maar ook voor de klant ter bevestiging. Controleer of deze samenvatting voor de klant herkenbaar is.
Voorbeeldvragen:
˗ Heb ik dit zo juist samengevat?
˗ Heb ik nog wat gemist?
Let op: Neemt jouw contactpersoon de beslissing of zijn er meer besluitvormers? Probeer in deze fase het koopmotief van de beslissers(s) te achterhalen. Elke klant heeft namelijk zijn/haar eigen motivatie om een dienst of product af te nemen. Hieronder de belangrijkste motieven van klanten voor het ‘koopgedrag’.
• Winst (lagere prijs, korting)
• Zekerheid (service, referenties van bestaande klanten, garantie)
• Gemak (uitbesteden, begeleiding, een contactpersoon)
• Erkenning/status (kwaliteit, anderen doen het ook)
Gebruik deze kennis straks bij het presenteren van jouw aanbod aan de klant. Zo zorg je ervoor dat jouw aanbod aansluit op de precieze behoeften van de klant. 8 Effectief
Gespreksfase 4: Aanbod
Een spannende fase. Al jouw beschikbare verzekeringskennis, ervaring en de opgedane klantinformatie uit dit gesprek moet worden omgezet in een concreet voorstel. Grijp in dit stadium weer even terug naar jouw gespreksdoel. Je weet welke argumenten voor jouw klant het belangrijkst zijn. Gebruik deze informatie bij het formuleren van de voordelen van jouw voorstel.
1. Aanbod doen
Na de samenvatting en het afsluiten van de analyse doe je een voorstel. Je bent er nog meer van overtuigd dat jij van toegevoegde waarde kunt zijn voor de klant. Wees niet bang dit uit te spreken. Logischerwijs moet je in deze fase praten in plaats van luisteren. Probeer hier zoveel mogelijk praktijkcasussen voor te gebruiken. Deze moeten concreet en herkenbaar zijn voor de klant. Voorbeeldvragen: ˗ Recent hadden wij een vergelijkbare situatie en daar hebben wij een oplossing voor. Mag ik daar meer over vertellen? ˗ Een andere klant van mij wilde hier ook een oplossing voor en is daar zeer tevreden over. Is het voor jou ook interessant om te weten hoe wij dit hebben opgelost? Het summum is cijfermatige onderbouwing. Met feiten maak je de voordelen van jouw voorstel namelijk tastbaar en nog geloofwaardiger. Ter illustratie: een risicomanagement rapport is geen doel op zich maar een middel om tot een bepaald resultaat te komen. Kun je dit resultaat cijfermatig uitdrukken? Dan ervaart de klant daadwerkelijk de waarde die jij vertegenwoordigt.
2. Prijs
Ondanks de (al jaren benoemde) opkomst van serviceabonnementen werkt ongeveer 95% van alle tussenpersonen nog grotendeels met provisie. Er wordt veel gezegd en geschreven over de waarschijnlijke komst van ‘actieve provisietransparantie’. Hoe leg je dit uit aan jouw klanten? Met andere woorden: wat krijgt jouw klant hiervoor terug? Jij hebt hier vast een mening over. Kantoren die de stap naar provisietransparantie al hebben gezet, hebben op dit vlak voorsprong. Zij zijn over het algemeen helder over hun dienstverlening en wat de kosten zijn die zij doorberekenen aan de klant. Simpel gezegd: ook de kosten vertegenwoordigen waarde voor de klant. Dat kan toch nooit slecht zijn? De andere kant is dat jij ook nadenkt over de minimale inkomsten die nodig zijn om de onderneming te laten draaien en/of groeien. Ongeacht jouw/jullie inkomstenmodel: wees helder (ook als de klant er niet om vraagt) wat de verdiensten zijn. Je werkt immers niet alleen voor jouw plezier.
3. Concrete vervolgafspraak
Je hebt het voorstel en de prijs besproken. Wanneer mag je van de klanten eventuele aanvullende documenten verwachten? Wat is een reële termijn waarbinnen de klant van jou een terugkoppeling mag verwachten? In vrijwel elk verkoopgesprek komen bezwaren voor. In meer of mindere mate. Wil je meer weten over de soorten bezwaren, de betekenis en hoe hiermee om te gaan?
Bekijk deze informatie dan eens: Download: ‘Effectief omgaan met bezwaren’ Klik hier om het document ‘Effectief omgaan met bezwaren’ te openen. 10 Effectief
Gespreksfase 5: Afsluiting
1. Herhaal de gemaakte afspraken
Als je een vervolgafspraak nodig hebt, probeer deze dan meteen concreet te maken of eventueel zelfs al in te plannen.
2. Frequentie en wijze van contact
Hoe vaak en op welke wijze hebben jullie later contact? Hoe kan de klant contact met jou of jouw collega’s opnemen? Je kunt hier de werkwijze van jou en jouw kantoor toelichten als het gaat om reactief klantcontact.
3. Vraag de klant om feedback
Wat vond hij/zij van het gesprek? Als de klant naar huis rijdt, hoe kijkt hij/zij terug op jullie gesprek? Door een dergelijke vraag vlak voor je vertrek te stellen, krijg je nog extra informatie boven tafel. Misschien mist de klant nog informatie of heb je iets over het hoofd gezien? Dit herstel je het liefst direct in het gesprek om teleurstellingen in het verdere traject te voorkomen.
Gespreksfase 6: Aftersales (opvolging)
Je hebt een topgesprek gehad. Dankzij deze tips heb je jezelf weer even op scherp gezet. En nu? Opvolging is in elke branche, na elk gesprek, essentieel om daadwerkelijk commercieel ook succesvol te zijn. Uiteindelijk moet de schoorsteen ook bij jou gewoon roken, toch? En toch gaan we hier allemaal, ook ik, weleens de mist in. We vergeten het, we wachten te lang etc. Erg jammer als al het werk voor niets is geweest door een gebrek aan opvolging. Een klant is pas echt een klant als deze direct aan jou denkt bij een adviesvraagstuk.
Extra klanten
Vraag jouw klanten actief, en zo snel mogelijk na een succesvol traject, om een doorverwijzing. Een ander geschikt moment is een periodiek onderhoudsgesprek waarbij je de klant vraagt om zijn/haar ervaringen over jouw dienstverlening te delen.
Voorbeeldvragen:
˗ Aan wie in jouw netwerk zou je mij kunnen aanbevelen?
˗ Wie van jouw zakelijke relaties zou ook eens kennis moeten maken met mijn dienstverlening?
Als de klant met een of meerdere namen komt, vraag dan. Zo beoordeel je hoe behulpzaam jouw klant wil zijn. Voorbeeldvragen: Hoe zou ik het beste in contact kunnen komen met deze persoon of dat bedrijf? Misschien heb je zelfs al een bericht paraat die de klant alleen nog maar hoeft door te sturen. De klant heeft niet altijd direct een doorverwijzing paraat. Je hebt de klant in elk geval aan het denken gezet. Dit verhoogt de kans dat deze klant, bij gelegenheid, jouw naam alsnog laat vallen. Oh ja, vergeet de klant niet te bedanken bij een doorverwijziging!
Conclusie
Ik heb er niet voor niets voor gekozen het begrip ‘verkopen’ nadrukkelijk terug te laten komen. Verkopen is goed en essentieel in ons, en elk ander, vakgebied. De schoorsteen moet immers roken en het is goed om daar ook gewoon voor uit te komen. Mijn intentie is niet om de adviserende rol van een financieel adviseur te ondermijnen. Hopelijk heb ik jou aan het denken gezet en het voeren van effectieve verkoopgesprekken hoger op de agenda gekregen. In mijn ideale wereld ben jij een adviserende verkoper!
Wil jij je meer verdiepen in effectieve verkoopgesprekken of hebben jouw collega’s hier baat bij? En zouden jullie daarbij een steuntje in de rug willen krijgen? Bekijk deze mogelijkheid eens! Wil je van gedachten wisselen over dit onderwerp?
Neem dan direct contact met ons op per e-mail via [bedrijfsmail] of per telefoon via 06 21 56 02 84.
Zodra een bezoeker via de smartphone jouw website bezoekt, wordt de bezoeker de mogelijkheid geboden om de WebApp te plaatsen op het startscherm van de smartphone. Je zou dat nu direct moeten proberen met je eigen smartphone.
Een icoontje met het kantoorlogo wordt dan op het startscherm geplaatst en vanuit hier zijn een groot aantal functies direct beschikbaar.
Wij raden je dringend aan om alle functies en formulieren eens voor jezelf in te vullen. Alleen dan ervaar je de enorme toegevoegde waarde van bijvoorbeeld de nazorgformulieren (nazorgscan) en andere functies:
De WebApp kan natuurlijk worden uitgebreid met andere functies.
Meer informatie?Informatie! Het gaat altijd en immer over Informatie.
Tegenwoordig gaat iedereen, dus ook uw bestaande klanten,via het internet op zoek naar informatie. Iedereen orienteert zich via internet. Iedereen zoekt naar referenties op het internet.
Informatie vind je op het internet op een website, een blog, op social media en op digitale landingspagina's.
Dan is het dus heel simpel: als financieel advieskantoor heb je gewoonweg een website nodig. Punt!
De volgende vraag uis: wat voor een type website?
Ah, begrijpelijk! Een financieel adviesbureau zou kunnen overwegen om een meer informatieve website te ontwikkelen. Dit type website fungeert als een online bron waar bezoekers waardevolle informatie kunnen vinden over verschillende financiële onderwerpen, zoals investeringen, verzekeringen, hypotheken en belastingen. Het zou secties kunnen bevatten met details over de diensten die het bureau aanbiedt, evenals educatieve artikelen, nieuwsupdates en mogelijk zelfs online tools zoals calculators voor hypotheekberekeningen of pensioenplanning. Zo'n website zou gericht zijn op het bieden van waarde en kennis aan bezoekers, waardoor ze vertrouwen kunnen opbouwen in het adviesbureau en mogelijk contact opnemen voor verdere begeleiding. En dit alles met een ultiem ontwerp en gebruiksvriendelijke navigatie!
Een financieel adviesbureau kan verschillende redenen hebben om een bepaald type website te kiezen:
Visitekaartje website: Dit type website kan geschikt zijn voor een adviesbureau dat voornamelijk offline klanten heeft en de website gebruikt als een online aanwezigheid om basisinformatie te verstrekken, zoals contactgegevens, locatie en een korte beschrijving van de aangeboden diensten.
Informatieve website: Als het adviesbureau waarde hecht aan educatie en het delen van kennis, kan een informatieve website worden overwogen. Hier kunnen bezoekers gedetailleerde informatie vinden over financiële onderwerpen, evenals artikelen, nieuwsupdates en bronnen die relevant zijn voor hun financiële planning.
Interactieve website: Voor een adviesbureau dat wil dat bezoekers actief betrokken zijn en zelfs enige mate van interactie hebben met de website, zoals het gebruik van financiële calculators, het plannen van afspraken online of het inschrijven voor nieuwsbrieven, kan een interactieve website geschikt zijn.
E-commerce website: Sommige financiële adviesbureaus bieden mogelijk producten aan, zoals financiële software, boeken of cursussen. In dat geval kan een e-commerce website worden overwogen, waar bezoekers producten kunnen bekijken, kopen en betalen.
Portfoliowebsite: Voor adviesbureaus die willen pronken met hun succesvolle projecten, klanten of casestudy's, kan een portfoliowebsite worden gebruikt. Dit type website legt de nadruk op de prestaties en ervaring van het bureau door middel van visuele en tekstuele inhoud.
Communitywebsite: Sommige adviesbureaus streven naar het opbouwen van een community rondom hun merk. Een communitywebsite kan forums, discussieborden, lidmaatschappen en andere interactieve functies bevatten om een gemeenschap van gelijkgestemde individuen te faciliteren die geïnteresseerd zijn in financiële planning en advies.
Blogwebsite: Als het adviesbureau zich wil positioneren als een autoriteit op het gebied van financiën en regelmatig waardevolle inhoud wil delen, kan een blogwebsite worden overwogen. Deze website zou gericht zijn op het publiceren van regelmatige blogposts over diverse financiële onderwerpen, waardoor het bureau zichtbaarheid en geloofwaardigheid opbouwt in de branche.
Mobiele app: Voor adviesbureaus die willen inspelen op de groeiende trend van mobiele gebruikers, kan de ontwikkeling van een mobiele app een goede optie zijn. Een mobiele app kan dienen als een handige tool voor klanten om snel toegang te krijgen tot financiële informatie, rekenmachines, budgetteringstools en zelfs om direct contact op te nemen met adviseurs.
Videocontentplatform: Sommige adviesbureaus geven de voorkeur aan het gebruik van video als medium om hun boodschap over te brengen. Een videocontentplatform kan worden gebruikt om educatieve video's, webinars, interviews en andere video-inhoud te hosten, waardoor het adviesbureau een meer dynamische en visuele aanwezigheid krijgt op het internet.
Vergelijkingswebsite: Als het adviesbureau een breed scala aan financiële producten en diensten aanbiedt, kan het overwegen om een vergelijkingswebsite te ontwikkelen. Deze website stelt gebruikers in staat om verschillende financiële producten en aanbieders te vergelijken op basis van criteria zoals rentetarieven, kosten en voorwaarden.
Dashboardwebsite: Voor adviesbureaus die hun klanten een gepersonaliseerde en realtime financiële monitoring willen bieden, kan een dashboardwebsite worden overwogen. Dit type website integreert verschillende financiële gegevensbronnen en biedt klanten een overzichtelijk dashboard waarop ze hun financiële situatie kunnen volgen en analyseren.
API-platform: Voor meer technisch georiënteerde adviesbureaus kan de ontwikkeling van een API-platform worden overwogen. Dit platform biedt programmeerinterfaces waarmee ontwikkelaars externe applicaties en systemen kunnen integreren met de diensten en gegevens van het adviesbureau, waardoor de functionaliteit en waarde van de diensten worden uitgebreid.
De keuze voor het juiste type website hangt af van de specifieke behoeften, doelstellingen en doelgroep van het financiële adviesbureau, evenals de beschikbare middelen en technische expertise.
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van iedere ASSU WebSite
Het antwoord is verrassend simpel: iedere ASSU Website beschikt over een excellente navigatie-structuur en biedt alle relevantie informatie waarnaar uw bezoeker mogelijk op zoek is. De (generieke) informatie wordt volledig door YORON onderhouden.
Daarnaast mag u ervan uit gaan dat iedere ASSU WebSite in technisch opzicht up-to-date is en dat ook blijft. De websites voldoen aan alle mogelijke technische eisen zoals inlaadsnelheid, beveiliging en andere zaken waarmee wij u verder niet gaan vermoeien.
Waarom biedt iedere ASSU WebSite zoveel informatie?
De bezoeker van uw website komt niet voor niets op uw website. Hij is op zoek naar informatie. U weet niet naar welke informatie hij op zoek is. Dat betekent dus dat u álle informatie moet bieden waarnaar uw bezoeker mogelijk op zoek is. Immers: kan hij de informatie niet op uw website vinden, dan zoekt hij het wel ergens anders. U bezorgt uw bezoeker dus een negatieve ervaring en dat is nu net niet de bedoeling.
De standaard ASSU WebSite biedt erg veel informatie. Raken mijn bezoekers de weg niet kwijt?
Uw bezoeker moet zonder problemen de informatie kunnen vinden waarnaar hij op zoek is. Hierbij is een overzichtelijke navigatie cruciaal. Uw bezoeker moet altijd precies weten wáár hij zich ergens op uw website bevindt.
En u moet uw bezoeker ook niet onderschatten. Bij een excellente navigatie kan uw bezoeker zélf zeer goed bepalen op welke menu-item of menu-button hij moet klikken om snel de verlangde informatie te vinden, zonder de weg kwijt te raken.
Iedere ASSU WebSite is door en door getest en voldoet aan de hoogste eisen op het vlak van navigatie.
Hackers en andere kwaadwillenden vinden steeds nieuwe manieren om data te stelen en controle over devices te verkrijgen voor losgeld. Daarom is het met name voor financieel advieskantoren belangrijk om van security een prioriteit te maken. Immers, juist een financieel advieskantoor beschikt over erg veel persoonlijke en financiële data van haar klanten.
De afgelopen jaren zijn er veel voorbeelden voorbij gekomen waaruit bleek dat ook Nederlandse bedrijven kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen. Nagenoeg alle financieel advieskantoren zijn in hoge mate afhankelijk geworden van digitale processen. Hierdoor lopen zij een groter risico op financiële schade, imagoschade en wettelijke opgelegde schade wanneer ze bijvoorbeeld gehackt worden of als er een datalek plaatsvindt.
Phishing is een belangrijk risico. Er zijn legio voorbeelden van e-mails en websites van banken die zelfs door kenners vrijwel niet te ontmaskeren zijn. Wanneer u of uw medewerker vervolgens zijn of haar gegevens en een wachtwoord invult, krijgen de criminelen vrij spel. Zij kunnen dan rondkijken binnen de rechten van een gebruiker. Waar je bij ransomware vaak direct het gevolg ziet, kan het bij phishing lang duren voordat de hacker toeslaat. U kunt dus ongemerkt maandenlang een securitylek hebben.
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker een speciale variant van phishing: spearfishing. Hierbij worden personen nauwkeurig getarget. Zo krijgen uw financiële medewerkers bijvoorbeeld een mailtje van ‘de baas’, met de vraag of ze direct geld kunnen overmaken. Of een juridisch medewerker krijgt de vraag van iemand die ze vertrouwen om gevoelige documenten meteen op de mail te zetten. Ook voor bedrijven die veel werken met persoonsgegevens kan phishing grote gevolgen hebben.
De oplossing
Zet in op het veilig gebruik van wachtwoorden, die geregeld veranderd worden. Dat kan bijvoorbeeld met een password manager. Werk daarnaast niet alleen met wachtwoorden, maar ga standaard voor multifactor authenticatie. Dit kan onder meer met biometrische herkenning (van gezicht of vinger), in combinatie met een app of dongle (bijvoorbeeld YubiKey), waarmee u unieke, tijdelijke, inlogcodes kunt genereren. Werk daarnaast aan de kennis van uw medewerkers, bijvoorbeeld door middel van trainingen.
YORON heeft een verdedigingstool ontwikkeld om phishing-awareness te vergroten. Dat doen we me door gecontroleerde phishingtesten uit te voeren, waarbij een nepmail wordt verstuurd. Verderop leest u er alles over.
‘Voorheen was het gevaar dat uw data vernietigd werd. Tegenwoordig is de schade groter wanneer de data openbaar gemaakt wordt’
Bij ransomware wordt een device vergrendeld, zodat u niet meer bij uw systemen en data kunt. Voorheen was hierbij het gevaar vooral dat uw data vernietigd zou worden. Tegenwoordig is de schade voor bedrijven groter wanneer de data openbaar gemaakt wordt. Wanneer bijvoorbeeld financiële gegevens of persoonsgegevens in handen van criminelen zijn gevallen, kan je dat als bedrijf duur komen te staan. In de financiële sector ligt dit risico vooral op het gebied van imagoschade en een verlies aan vertrouwen in uw organisatie.
De oplossing
Om uzelf te wapenen tegen ransomware, moet u in elk geval een plan hebben waarin u beschrijft wat u kunt doen in geval van een aanval. Zorg ervoor dat u voldoende back-ups hebt van uw gegevens. Deze kunt u ook (versleuteld) bij een goed beveiligde clouddienst onderbrengen. U kunt uzelf ook tegen ransomware beschermen door systemen en kritieke software en processen te isoleren. Wanneer een cybercrimineel uw organisatie aanvalt, blijft deze aanval dan in een soort container. Tot slot kunt u een verzekering afsluiten om de kosten van dataverlies te verzekeren. Het is tenslotte niet mogelijk om uw systemen altijd 100% veilig te houden.
Nieuwe technieken bieden niet alleen maar kansen, ze kunnen ook een groot risico vormen voor uw organisatie. Zo gebruiken criminelen algoritmes om social media af te struinen, op zoek naar informatie om een dataprofiel mee te maken. Dit wordt vervolgens gebruikt voor spearfishing of identiteitsdiefstal. Denk ook aan apps als TikTok en WOMBO, waarbij het algoritme achter de app biometrische data verzamelt. Op basis hiervan zijn deepfakes te maken.
Het is zelfs mogelijk om complete vingerafdrukken uit foto’s af te leiden. Dit maakt eenvoudige biometrische authenticatie onveilig. En ook de techniek Internet of Things brengt naast voordelen ook risico’s met zich mee. De techniek draait erom dat steeds meer apparaten met het internet verbonden zijn. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een slimme lamp, thermostaat of koelkast, maar niet iedereen kent de beveiligingsrisico’s.
Zo zagen we bij een grote Franse supermarktketen dat de ‘slimme’ kassa’s gehackt konden worden. Denk ook bijvoorbeeld aan industrie. Wanneer machines gekoppeld zijn aan het internet, kan een hacker complete productieprocessen platleggen.
Oplossing
Naast technologie ligt de oplossing deels in voorlichting. Biometrische sensoren moeten minstens kunnen herkennen dat ze te maken hebben met een levend persoon om veiliger te zijn. Het is belangrijk dat uw medewerkers de gevaren van nieuwe technologieën kennen en niet onderschatten.
Financieel advieskantoren zijn een kwetsbare groep. Er is bij deze doelgroep weinig budget voor security, terwijl er wel waardevolle data opgeslagen wordt. Cybercriminelen kiezen voor advieskantoren vanwege het hoge 'rendement'. Binnen onze branche is de kans groter dat een financieel kantoor tegen ernstige problemen aanloopt bij een groot datalek. Zij zijn dus eerder geneigd om te betalen wanneer ze aangevallen worden.
1. Noodzaak
Door een echt incident, zoals een datalek of ransomware-infectie, zal security awareness bovenaan de prioriteitenlijst komen te staan. Dit druist natuurlijk tegen alles in waar de security awareness manager voor staat: het voorkomen van incidenten veroorzaakt door medewerkers. Een goede manier om de noodzaak aan te tonen is om een aanval te simuleren. Een phishing simulatie kost niet veel en toont goed aan hoe kwetsbaar een organisatie is.
2. Compliancy
Compliancy-richtlijnen (denk bijvoorbeeld aan de AVG) stellen de eis dat er ‘redelijke maatregelen’ getroffen worden om incidenten te voorkomen. Wat redelijke maatregelen zijn wordt niet gespecificeerd.
In de praktijk zien we dat veel incidenten te wijten zijn aan onvoldoende maatregelen, waarna waarschuwingen, sancties of aansprakelijkheid volgen (AP, AFM, DNB...). Natuurlijk is 100% veiligheid niet mogelijk. Het is dan ook aan het betreffende advieskantoor om aan te tonen dat er alles aan gedaan is om risico’s te verkleinen. Het adequaat trainen van medewerkers is daar één onderdeel van. Als er na een incident niet aangetoond kan worden dat medewerkers adequaat getraind worden zeg je als advieskantoor eigenlijk dat het onderwerp niet belangrijk genoeg was.
3. Een veilige werkomgeving
Welke financieel advieskantoor wil nou geen professionele uitstraling, waarbij uiterst zorgvuldig wordt omgegaan met de uiterst privacygevoelige informatie waarover zij beschikken? Informatie is goud waard voor advieskantoren, dus ook voor criminelen. Dat wilt u dan toch zo goed mogelijk beschermen?
Door medewerkers te trainen worden zij bewust van hun rol en verantwoordelijkheden op het gebied van informatiebeveiliging. Ze zullen bewuster worden van de waarde van informatie en zorgvuldiger en alerter te werk gaan. Daarnaast kunnen medewerkers de kennis ook in hun privésituatie gebruiken, zodat ze ook daar weerbaarder worden.
4. Reputatie en imago
Een incident, zoals een datalek, kan desastreuze gevolgen hebben voor de reputatie van een financieel advieskantoor. Dit is misschien wel de grootste schadepost die je als organisatie kan hebben, want het vertrouwen in de organisatie wordt ernstig geschaad.
Daarnaast vragen (potentiële) klanten steeds vaker welke maatregelen een advieskantoor treft op het gebied van informatiebeveiliging. Klanten vertrouwen u immers hun data toe. Door medewerkers te trainen laat u zien dat u veel waarde hecht aan de gegevens van klanten, medewerkers, burgers, et cetera. Het aantoonbaar zorgvuldig omgaan met gegevens kan uw reputatie ten goede komen en u net dat streepje voor geven ten opzichte van de concurrentie.
Error message UTC Date: 2025---- Client Id: ------- Session Id: -------- Client Version: 20250221002.19 BootResult: network Back Filled Errors: Unhandled Rejection: TypeError: Load failed:undefined|Unhandled Rejection: TypeError: Load failed:undefined|Unhandled Rejection: TypeError: err: TypeError: StartupData:StartupData:Load failed esrc: StartupData et: ServerError
Deze foutmelding geeft aan dat er een probleem is met het laden van StartupData in een Microsoft-omgeving. Dit wordt veroorzaakt door een TypeError: "Load failed: undefined", wat vaak wijst op een probleem met de netwerkverbinding of een serverfout.
Microsoft MFA is een extra beveiligingslaag die naast een wachtwoord een tweede verificatiemethode vereist, zoals een code via een app of SMS.
Wij en onze partners slaan met jouw toestemming informatie op jouw apparaat op en gebruiken dit.